Voormalig Palm-ceo Ed Colligan vindt de plannen van het Chinese TCL, dat de merknaam van Palm heeft gekocht, 'hilarisch'. 

Het Chinese bedrijf maakte eerder deze week bekend dat het de merknaam over had genomen van HP. TCL wil van Palm een innovatiemerk maken en opent hiervoor een nieuw kantoor in Sillicon Valley, waar vrijwel alle grote Amerikaanse techbedrijven gevestigd zijn. 

"Ik hoop dat ze HP er 1,2 miljard dollar voor hebben betaald ;)", aldus Colligan in een Facebookpost, refererend aan de prijs die HP destijds betaalde voor het bedrijf. 

De oud-Palm-ceo heeft weinig vertrouwen in de plannen van het Chinese bedrijf, blijkt uit zijn reacties. "Ik vind het verbazingwekkend dat dit soort bedrijven denken dat ze een merknaam kunnen kopen en een aantal waardeloze producten eronder kunnen plakken, en op de een of andere manier het voordeel van het merk krijgen", schrijft Colligan.

"Het merk was sterk omdat we overtuigende producten bouwden waarmee onze klanten vijftien jaar lang ontzettend tevreden mee waren. Het woord Palm is nog steeds een goede naam voor mobiele producten, maar zo moeten ook daadwerkelijk goede producten bouwen en een goed bedrijf zijn om het merk weer waarde te geven. Ik wens ze veel succes", aldus de voormalig Palm-topman. 

Palm maakte in de jaren negentig furore met zijn pda's, de voorlopers van de smartphones. Het bedrijf wist dat succes echter nooit door te trekken naar de smartphonemarkt. In 2010 werd het overgenomen door HP.