Mercedes-Benz heeft een prototype van een luxe zelfrijdende auto gepresesenteerd, waarbij ook de stoelen voorin kunnen omdraaien naar achteren. 

Op die manier kunnen de passagiers en de (bij-)rijder elkaar aankijken terwijl ze praten. Ook glijden de stoelen een klein beetje naar buiten wanneer de deuren worden geopend, zodat er makkelijker in of uit kan worden gestapt.

Mercedes-Benz wil dat de 'F015 Luxury in Motion', zoals de auto heet, een soort mobiele loungeplek wordt. "Iedereen die slechts op de technologie let heeft nog niet door hoe zelfrijdende auto's onze samenleving zullen veranderen", aldus Daimler-topman Dieter Zetsche. "De auto groeit verder dan zijn rol als transportmiddel en zal uiteindelijk een mobiele leefruimte worden." 

F015

Mercedes-Benz heeft een prototype van een luxe zelfrijdende auto gepresesenteerd, waarbij ook de stoelen voorin kunnen omdraaien naar achteren. © Mercedes-Benz
Mercedes-Benz heeft een prototype van een luxe zelfrijdende auto gepresesenteerd, waarbij ook de stoelen voorin kunnen omdraaien naar achteren. © Mercedes-Benz
Mercedes-Benz heeft een prototype van een luxe zelfrijdende auto gepresesenteerd, waarbij ook de stoelen voorin kunnen omdraaien naar achteren. © Mercedes-Benz
Mercedes-Benz heeft een prototype van een luxe zelfrijdende auto gepresesenteerd, waarbij ook de stoelen voorin kunnen omdraaien naar achteren. © Mercedes-Benz
Mercedes-Benz heeft een prototype van een luxe zelfrijdende auto gepresesenteerd, waarbij ook de stoelen voorin kunnen omdraaien naar achteren. © Mercedes-Benz
Mercedes-Benz heeft een prototype van een luxe zelfrijdende auto gepresesenteerd, waarbij ook de stoelen voorin kunnen omdraaien naar achteren. © Mercedes-Benz
Mercedes-Benz heeft een prototype van een luxe zelfrijdende auto gepresesenteerd, waarbij ook de stoelen voorin kunnen omdraaien naar achteren. © Mercedes-Benz
Mercedes-Benz heeft een prototype van een luxe zelfrijdende auto gepresesenteerd, waarbij ook de stoelen voorin kunnen omdraaien naar achteren. © Mercedes-Benz
Mercedes-Benz heeft een prototype van een luxe zelfrijdende auto gepresesenteerd, waarbij ook de stoelen voorin kunnen omdraaien naar achteren. © Mercedes-Benz
Mercedes-Benz heeft een prototype van een luxe zelfrijdende auto gepresesenteerd, waarbij ook de stoelen voorin kunnen omdraaien naar achteren. © Mercedes-Benz
Mercedes-Benz heeft een prototype van een luxe zelfrijdende auto gepresesenteerd, waarbij ook de stoelen voorin kunnen omdraaien naar achteren. © Mercedes-Benz
Mercedes-Benz heeft een prototype van een luxe zelfrijdende auto gepresesenteerd, waarbij ook de stoelen voorin kunnen omdraaien naar achteren. © Mercedes-Benz
Mercedes-Benz heeft een prototype van een luxe zelfrijdende auto gepresesenteerd, waarbij ook de stoelen voorin kunnen omdraaien naar achteren. © Mercedes-Benz

De auto heeft een ongebruikelijke, ruimere omvang: 5,2 meter lang, 2 meter breed en 1,5 meter hoog. De voorruit vloeit over in het dak, en aan de voor- en achterkant heeft de auto grote ledmodules die voor de belichting zorgen.

Bekijk video:

Die led-lampen kunnen daarnaast ook woorden weergegeven zoals 'slow', om achterliggende auto's te waarschuwen. Aan de voorkant van de auto zit verder nog een projector die een zebrapad kan projecteren op de weg, om voetgangers te laten weten dat het veilig is om over te steken.

Wat we over zes jaar van zelfrijdende auto's mogen verwachten

Al het nieuws en tests van gadgetbeurs CES