Een groep van honderd ingenieurs werkt in hun vrije tijd aan de Hyperloop; een zeer snel, treinachtig vervoermiddel dat een snelheid van 1220 kilometer per uur zou kunnen halen.

Het plan voor de Hyperloop werd in 2013 gepresenteerd door Elon Musk, de opricher van Tesla en mede-oprichter van Paypal. Musk gaf echter zelf aan geen tijd te hebben voor het project.

Een nieuw bedrijf, Hyperloop Transportation Technologies, heeft het plan van Musk opgepikt en heeft honderd ingenieurs van over de hele wereld aangetrokken.

De technici werken in hun vrije tijd aan het project. Overdag hebben ze banen bij onder meer NASA, Boeing, Yahoo, SpaceX en Airbus, in de avonduren werken ze aan de hypersnelle trein. In ruil voor hun werk krijgen ze geen loon, maar een aandeel in het bedrijf.

Volgens ceo Dirk Ahlborn kan de trein binnen tien jaar worden gebouwd en zal dit tussen de 7 en 16 miljard dollar (tussen de 5,7 miljard en 13 miljard euro) kosten. Musk voorspelde in eerste instantie dat het project 4 miljard dollar zou gaan kosten.

Veiliger en sneller

Musk wil met Hyperloop reizigers in minder dan drie uur van Los Angeles naar San Francisco brengen. De trein zou minder dan dertig minuten doen over de reis van ruim 600 kilometer. De Hyperloop zou dat bereiken door reizigers in aluminium wagons te plaatsen, die met 1220 kilometer per uur door een buis schieten. De wagons zouden zweven op luchtkussens, gegenereerd door een elektromotor aan boord.

Door die luchtkussens zou er nagenoeg geen frictie met de ondergrond zijn. Om te accelereren worden de wagons met een elektromagneet gekatapulteerd. Om af te remmen zouden ook elektromagneten worden gebruikt. Het vervoermiddel is volgens Musk veel veiliger dan treinen, vliegtuigen en auto's en zou extreem moeilijk te crashen zijn. Voor passagiers zou het reizen in de Hyperloop door de verlaagde luchtdruk buiten aanvoelen als een vliegreis.