De iPhone 6 doet het goed. Apple heeft de afgelopen maanden zijn marktaandeel op de Europese markt aanzienlijk zien stijgen.

Dat blijkt uit schattingen van onderzoeksbureau Kantar, dat de smartphonemarkt in de maanden augustus, september en oktober onderzocht. 

Het aandeel iOS-toestellen steeg vooral in Groot-Brittannië flink, met 10,4 procentpunt vergeleken met de periode daarvoor. Apples marktaandeel op de Britse markt is nu 39,5 procent. Nog nooit was Apple daar zo groot. Ook in Australië 

iOS groeit in die vijf markten in totaal met 5,9 procentpunt, naar een aandeel van 20,7 procent. Ook in Australië kan Apple rekenen op winst, met een groei van 5,4 procentpunt. In Amerika steeg het aandeel van Apple wel, maar dat was met 0,7 procentpunt niet zo hard als in Europa. 

Android blijft nog wel de marktleider in de vijf grootste Europese markten (Duitsland, Frankrijk, Groot Brittannië, Italië en Spanje), met een aandeel van 69,4 procent, een krimp van 2,6 procentpunt. Windows staat derde met een marktaandeel van 8,7 procent, een krimp van 1,3 procentpunt ten opzichte van de drie maanden daarvoor. 

Apple doet goede zaken in Europa, maar in Azië doet het bedrijf het minder volgens Kantar. In China steeg het aandeel slechts met 0,2 procentpunt, en in Japan ging het marktaandeel zelfs hard onderuit met een krimp van 13,1 procentpunt.

Early adopters

Volgens de schattingen worden er vier keer zoveel iPhone 6-modellen verkocht als het grotere 6 Plus-model. Kantar meldt verder dat de gemiddelde Britse 'early adopter' tussen de zestien en vierentwintig jaar oud is (34 procent van de verkopen), en mannelijk (64 procent). 

De belangrijkste redenen waarom consumenten voor de iPhone 6 kiezen zijn de 4G-verbinding (51 procent), het schermformaat (49 procent) en het ontwerp (45 procent). 

Lees ook onze reviews van de iPhone 6 en de iPhone 6 Plus