Xiaomi en een aantal andere Chinese techbedrijven hebben een bedrag van 40 miljoen dollar geïnvesteerd in de Amerikaanse startup Misfit, dat vooral bekend is van de activiteitstracker Shine.

Dat meldt Reuters dinsdag. Onder de andere geldschieters bevond zich onder meer het Chinese e-commercebedrijf JD.com. Het is voor Xiaomi de eerste investering in een Amerikaans bedrijf.

Het werd vorige maand al duidelijk dat Xiaomi zich richt op de opkomende markt voor smartwatches en activiteitstrackers, toen het bedrijf via Facebook zijn klanten vroeg wat zij zouden vinden van een Xiaomi-smartwatch.

Explosieve groei

Xiaomi is een snel groeiende speler in de techsector. Xiaomi wist in 2013 ruim 451 miljoen euro winst te boeken, bijna een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor. Het Chinese bedrijf groeide daarmee uit tot de twee na grootste smartphonefabrikant ter wereld, met enkel nog Apple en Samsung voor zich.

Het overgrote deel van Xiaomi's toestellen wordt in thuisland China verkocht, al is het bedrijf inmiddels ook in India, Singapore en Hongkong actief. In Europa en de VS worden nog geen Xiaomi-telefoons aangeboden.