Het Chinese Huawei gaat niet langer concurreren in de markt van goedkope high-end smartphones met een lage marge.

Dat zegt Joe Kelly, hoofd van de internationale afdeling, tegenover The Seattle Times.

Volgens Kelly gaat dit negatieve gevolgen hebben voor het aantal smartphones dat Huawei verscheept. "We zullen volume verliezen tijdens die verschuiving."

Huawei wist afgelopen kwartaal 16,8 miljoen smartphones te verschepen, maar werd in die periode wel ingehaald door het Chinese concurrent Xiaomi, dat daarmee de positie van op twee na grootste smartphonefabrikant ter wereld overnam.

Meerprijs

Xiaomi richt zich voornamelijk op goedkope maar toch krachtige smartphones die het tegen lage marges aanbiedt. Kelly stelt dat Huawei niet geïnteresseerd is in concurreren op het gebied van die marges.

In plaats daarvan lijkt het bedrijf in de toekomst high-end toestellen tegen een meerprijs aan te willen bieden, waarbij de smartphonefabrikant voordelen denkt te kunnen bieden door zijn ervaring met netwerktechnologie.

"Hierdoor kunnen wij telefoons maken die veel beter verbinding maken met netwerken en ook veel beter presteren", aldus Kelly.

De uitspraken van Kelly zijn opmerkelijk gezien de recente lancering van zijn Honor-merk in Europa, dat zich juist richt op het zo laag mogelijk houden van de prijs.

Hoe-ah-wie? Alles over de Chinese smartphonefabrikant Huawei