Voor het eerst hebben Amerikaanse scholen voor hun leerlingen meer Chromebooks dan iPads gekocht.

Dat meldt Financial Times op basis cijfers van marktonderzoeker IDC.

Het afgelopen kwartaal kochten Amerikaanse scholen voor hun leerlingen 715.500 Chromebooks in. Het aantal aan scholen verkochte iPads lag in dat kwartaal volgens IDC op 702.000.

Daarmee staat Google met een marktaandeel van 27,2 procent nog op een nipte derde plaats in de Amerikaanse educatieve markt. Apple bedient met iOS-apparaten en Macs gecombineerd 30,9 procent van die markt, Windows is met 39,5 procent nog altijd marktleider.

Het is voor het eerst dat Google meer verkoopt dan Apple op de educatieve markt. Er is gemeten op lager, middelbaar en hoger onderwijs.

Tabletmarkt

Volgens IDC moet vooral Apple zich zorgen maken. De toename in verkopen van Chromebooks zou ten koste van de iPad gaan. Vooral de lage kosten van een Chromebook spelen een rol; 200 dollar tegenover zo'n 379 dollar voor de goedkoopste iPad Air. Ook het feit dat Chromebooks wel een hardwarematig toetsenborden hebben en de iPad niet, speelt volgens IDC een rol.

De marktonderzoeker wijst op de tanende groei in tabletverkopen in het algemeen en iPad-verkopen in het bijzonder. Volgens eerder onderzoek van ICD krimpt het aantal verkochte iPads dit jaar 12,7 procent vergeleken met vorig jaar. Die afname in verkochte iPads was ook in de meest recente kwartaalcijfers van Apple al terug te zien.

Acht redenen waarom de iPad-verkoop inzakt

Chromebooks: Vier budgetlaptops vergeleken