De wereldwijde tabletmarkt groeit in 2014 een stuk minder hard dan een jaar eerder. Het aantal verkochte iPads neemt zelfs voor het eerste jaar af. 

De totale wereldwijde tabletmarkt groeit dit jaar met 7,2 procent, voorspelt marktonderzoeker IDC. Vorig jaar lag dat groeipercentage nog op 52,5.

Apple verkoopt in 2014 naar schatting 64,9 miljoen iPads; een krimp van 12,7 procent vergeleken met vorig jaar. Het aantal Android-tablets groeit nog wel met 16 procent, en komt uit op 159,5 miljoen stuks. 

Op de derde plaats staan de Windows-tablets, met 10,9 miljoen stuks. Dat is met een groeipercentage van 67,3 procent overigens wel de sterkst groeiende categorie.  

Verzadigd

Dat de tabletmarkt inzakt is geen geheim. De afgelopen kwartalen worden tablets van alle fabrikanten een stuk minder verkocht dan in voorgaande jaren. Dat komt onder meer doordat de markt verzadigd raakt: veel huishoudens hebben al een tablet.

Ook gaan tablets langer mee dan van tevoren werd verwacht. "Toen tablets net op de markt verschenen ging men ervan uit dat ze ongeveer net zo lang mee zouden gaan als smartphones en dus elke twee tot drie jaar vervangen moesten worden", aldus Ryan Reith van IDC.

Nu blijkt dat veel gebruikers vaak meer dan drie of zelfs vier jaar met één tablet doen. De cyclus is dus een stuk langer dan verwacht en is eerder te vergelijken met die van een computer dan met de levensduur van een telefoon. 

Nederland

In Nederland krimpt de totale tabletmarkt al langer, bleek eerder dit jaar al uit cijfers van GfK. Alleen in januari groeide de markt nog, maar in de maanden daarna werden er fors minder tablets verkocht dan in dezelfde maanden in 2013. Absolute cijfers zijn niet bekend.

Acht redenen waarom de iPad-verkoop inzakt