Sony gaat zich niet richten op het aantrekken van nieuwe klanten met zijn smartphones. Het neemt genoegen met een kleiner marktaandeel als de afdeling maar winstgevend is.

Dat maakt het Japanse bedrijf dinsdag bekend (pdf) tijdens een bespreking met aandeelhouders.

Eerder liet het bedrijf al weten dat er veel minder smartphones zijn verkocht dan verwacht. Vooral in opkomende markten als China heeft Sony het moeilijk. Het bedrijf zal zich daarom meer gaan richten op high-end toestellen en op westerse markten.

"Onze dringende taak is om de mobiele afdeling winstgevend te maken zelfs als de verkopen met 20 of 30 procent dalen", aldus Hiroki Totoki, hoofd van de mobiele tak van Sony.

Geen nieuwe klanten

Volgens de Wall Street Journal heeft Sony tegen aandeelhouders gezegd dat het gelooft dat de smartphonemarkt volwassen is en dat het dus geen zin meer heeft om te proberen nieuwe klanten aan te trekken. In plaats daarvan richt het bedrijf zich met de marketing op het overtuigen van bestaande klanten.

Sony moest in het meest recente kwartaal 1,3 miljard euro afschrijven op de mobiele divisie. In het gebroken boekjaar dat eind maart 2016 afloopt wil het bedrijf de reorganisatie van de afdeling hebben afgerond en weer winst maken met smartphones.

Verwachting 2018

Het bedrijf deelde ook verwachtingen voor het fiscale jaar dat in maart 2018 afloopt. Voor de mobiele afdeling werden echter geen voorspellingen gedaan. Vooral de game-afdeling en de afdeling die verantwoordelijk is voor de productie van camerasensoren voor smartphones van bijvoorbeeld Apple moeten flink gaan groeien.

De omzet uit de game-tak moet in 2018 tussen de 1,4 en 1,6 biljoen yen liggen (9,6 tot 10,9 miljard euro). Het huidige fiscale jaar wordt een omzet van 1,29 biljoen yen (8,8 miljard euro) verwacht.

De afdeling waar de camerasensoren onder vallen moet groeien van 890 miljard yen (6,1 miljard euro) dit jaar naar 1,3 tot 1,5 biljoen yen (8,9 tot 10,2 miljard euro) in 2018.

Tv-afdeling

De tv-tak zal naar verwachting licht krimpen van 1,2 biljoen yen (8,2 miljard euro) naar 1 biljoen yen (6,8 miljard euro) in het slechtste scenario. Voor de tv-tak wordt een soortgelijke strategie als bij de mobiele afdeling gehanteerd. Sony richt zich op winstgevendheid en niet zo zeer op marktaandeel.

Het bedrijf verwacht dat de winstmarges van de verschillende afdelingen de komende drie jaar ook zullen gaan stijgen. Vooral de devices-afdeling, waar de camerasensoren onder vallen, doet het met een verwachte marge van 10 tot 12 procent in het jaar dat loopt tot en met maart 2018 goed.