Philips heeft overwogen een oled-tv uit te brengen, maar vindt de schermtechnologie nog niet goed genoeg om te verkopen aan consumenten.

Dat wordt duidelijk tijdens een rondleiding bij het innovatiecentrum van TP Vision in Gent. TP Vision maakt de televisies voor Philips.

Het bedrijf toonde tijdens de rondleiding een Philips-tv met een oled-scherm van LG Display dat er al helemaal verkoopklaar uitzag. Danny Tack, hoofd productplanning bij TP Vision, stelt dat het bedrijf overwogen heeft de televisie uit te brengen.

LG zet al flink in op oled-tv's. De schermen worden geroemd om hun zwartwaarden, contrast en kijkhoeken. Bovendien verlichten de pixels zichzelf waardoor geen backlight nodig is en de tv dunner kan worden.

Problemen

TP Vision ziet echter nog te grote problemen. Zo hebben de schermen volgens Tack wel een hoge piekhelderheid, maar ligt de algemene helderheid lager dan bij de huidige lcd-tv's. Bovendien zouden kleuren wel dieper zijn, maar het totale kleurbereik lager liggen en er zijn naar verluidt problemen met de uniformiteit. Bepaalde delen van het scherm zijn lichter dan andere delen.

Een ander groot probleem dat TP Vision en Philips zien is de levensduur. Bas Bergen, managing director Benelux bij TP Vision, stelt dat als een consument een jaar of zeven met tv wil doen het paneel twee of drie keer moet worden vervangen.

Samsung, die de productie van oled-tv's onlangs gepauzeerd heeft, stelt dat het zich niet herkent in die kortere levensduur. Het bedrijf wil alleen kwijt dat de productie tijdelijk is stopgezet omdat oled-tv's relatief duur zijn.

"Vanwege de prijs en de schermafmetingen die momenteel geproduceerd kunnen worden, zijn de commerciële mogelijkheden voor het bedienen van een massamarkt nog beperkt", aldus Samsung. 

Reactie LG

LG, moederbedrijf van LG Display, laat aan NU.nl weten: "Wij weten dat LG Display oled-panelen ook aan Chinese fabrikanten verkoopt. We zouden niet weten of deze oled-panelen van dezelfde kwaliteit zijn als diegene die wij in onze oled-tv’s gebruiken."

Volgens LG ligt de kracht van oled juist in donkere beelden waar lcd moeite mee heeft. "Ik kan dus begrijpen dat TP Vision kritiek juist over de helderheid heeft en niet over de zwartwaardes praat", aldus een woordvoerder.

Problemen met de levensduur ziet het bedrijf bovendien niet dankzij de toevoeging van witte pixels naast de standaard rode, groene en blauwe pixels. Daardoor worden pixels minder belast en gaan ze langer mee.

"Wij geloven sterk in oled als de tv-technologie van de toekomst en investeren flink. Ik denk dat wij in de komende tijd van tv-fabrikanten verschillende verbeteringen zullen zien op basis van lcd. Bij LG houden wij ons ook bezig met het verbeteren van huidige technologieën maar concentreren ons op baanbrekende innovaties en het betaalbaar maken ervan."

Verbeteren

TP Vision werkt in het eigen onderzoekscentrum momenteel ook aan het verbeteren van oled via beeldbewerking. De oled-tv's van Philips moeten beter worden dan die van Samsung en LG, aldus Tack. Het bedrijf werkt aan een technologie die het kleurbereik en de details moet verbeteren.

Wanneer de verbeterde oled-tv klaar is voor de verkoop wilde Tack niet zeggen, maar gehint werd op een introductie in 2015.

Tv van de toekomst: helder, kleurrijk en hij weet wat je wil