Samsung wil de dalende positie op de smartphonemarkt herstellen met onder meer smartphones met gebogen schermen.

Dat laat het bedrijf weten aan Reuters.

Samsung boekt de afgelopen kwartalen minder winst en omzet door lagere verkopen van high-end smartphones. Met gebogen schermen hoopt het bedrijf zich te onderscheiden van de concurrentie.

Volgens Kim Nam-su, hoofdontwerper bij Samsung en de bedenker van de Note Edge met gebogen scherm, is het lastiger om onderscheidende ontwerpen voor smartphones te maken nu de gehele industrie grotere schermen gebruikt. Samsung deed dat met de Note-serie als eerste.

"Ik denk dat een gebogen scherm een grote oplossing kan zijn voor het aanpakken van die uitdagingen", aldus Nam-su.

Moeilijk

Een telefoon met gebogen scherm is volgens Samsung niet alleen onderscheidend, maar voor concurrenten ook moeilijk na te maken. Alleen LG Display en Samsung Display, onderdelen van LG en Samsung, zijn er tot nu toe in geslaagd op grote schaal dit soort schermen te produceren.

LG bracht al de G Flex uit en Samsung kwam met de Galaxy Round. Binnenkort komt de Note Edge, met een gebogen rand aan de rechterkant van het scherm, in Nederland op de markt.

Samsung benadrukt dat het met gebogen displays echt iets wil toevoegen en het niet alleen een gimmick wil laten zijn. De gebogen rand op de Edge biedt toegang tot apps en geeft notificaties op een andere manier weer.

De vraag is hoe Samsung geld wil gaan verdienen aan de producten met relatief dure schermen. Het bedrijf wilde tegenover Reuters niets zeggen over de marges en verwachte verkoopaantallen van de Edge. De Edge wordt in Nederland verkocht voor 50 euro meer dan de Galaxy Note 4 met een 'normaal' scherm.

Bekijk onze eerste indruk van de Galaxy Note Edge

Deze toepassingen ziet Samsung voor flexibele telefoons