De Chinese berichtenapp Momo bereidt een beursgang voor op de Amerikaanse Nasdaq-beurs.

Het bedrijf hoopt hiermee driehonderd miljoen dollar, omgerekend 240 miljoen euro, op te halen. Dit blijkt uit documenten die zijn ingediend ter voorbereiding van de beursgang. 

Momo is vooral populair in China en neemt daar de derde positie in op de markt van berichtenapps, met ruim 180 miljoen geregistreerde gebruikers.

De app is hoofdzakelijk gericht op communicatie tussen mensen die bij elkaar in de buurt zijn, bijvoorbeeld in uitgaansgelegenheden. Momo heeft daardoor qua functionaliteit veel weg van Tinder. 

Het gelijknamige bedrijf verdient geld met een betaald abonnement, geïntegreerde games met microtransacties en via de verkoop van extra emoticons. Momo waarschuwt wel dat het zich nog in een beginstadium bevindt wat betreft zijn verdienmodel.

Censuur

Momo kwam eerder in het nieuws als een van de berichtendiensten die de Chinese overheid toegang geeft tot de berichten van zijn gebruikers. Ook wordt bepaalde inhoud gecensureerd.

Als onderdeel van verscherpte regels voor sociale netwerken zijn Momo-gebruikers ook verplicht om hun echte naam te gebruiken als zij een openbaar bericht plaatsen.