Blackberry heeft de ergste tijden achter zich en gaat zich weer richten op het maken van winst.

Dat zegt directeur John Chen in een interview met Reuters.

"We zullen als bedrijf overleven en nu heb ik veel vertrouwen", zegt Chen. Volgens hem zijn de kosten van Blackberry inmiddels "goed te overzien".

Onder druk van de iPhone en Android-smartphones zag Blackberry in de afgelopen jaren zijn marktaandeel kelderen. Ook zakelijke klanten, eerder nog trouwe Blackberry-kopers, stapten steeds vaker over op andere toestellen.

In het derde kwartaal van het jaar wist Blackberry zijn verliezen fors te verminderen, al ligt de omzet van het bedrijf met minder dan 1 miljard dollar ook vele malen lager dan op het hoogtepunt in 2011.

Passport

Eerder dit jaar introduceerde Blackberry de Passport, een smartphone met toetsenbord en vierkant scherm. Chen zegt dat het bedrijf minder vaak nieuwe apparaten op de markt gaat brengen. Het bedrijf richt zich op winstgevendheid.

"Als dit bedrijf eenmaal weer winstgevend is, zal ik er alles aan doen om nooit meer geld te verliezen", aldus de ceo.

De Passport doet het volgens Chen goed. "Ik ben blij dat dit product succesvol is, maar we hebben er niet veel van gemaakt. Dus er zijn bijna overal tekorten."

Volgend jaar wil Blackberry in ieder geval één "radicaal vernieuwend" apparaat en nieuwe versies van de Passport, Classic en Z3 uitbrengen. Het maken van een doorsneetoestel van 5 inch ziet Chen niet zitten. "De Chinezen kunnen er één maken voor 75 dollar. Daar krijg ik de onderdelen niet voor bij elkaar."