Blackberry wil elk jaar tenminste één onconventioneel product uitbrengen zoals de vierkante Blackberry Passport die vorige week werd onthuld.

Dat vertelt Ron Louks, hoofd van de smartphonetak van het bedrijf, in een gesprek met Reuters.

Volgens Louks is Blackberry de verliezen te boven en kan het nu wat meer risico gaan nemen. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers vorige week bleek dat Blackberry een veel kleiner verlies moest noteren dan verwacht.

Louks stelt dat Blackberry nu ten minste een keer per jaar een onconventioneel product kan maken. De Blackberry Passport is daar een goed voorbeeld van. Het brede toestel met een vierkant scherm en een smal en aanrakingsgevoelig toetsenbord werd vorige week gepresenteerd.

Volgens het bedrijf zijn er in de eerste twee dagen al 200.000 exemplaren verkocht. Louks verwacht dat het toestel de verkoopverwachtingen zal overtreffen.

Wauwfactor

Het bedrijf heeft al diverse nieuwe bijzondere producten in ontwikkeling waarvan er ten minste één al is getoond aan providers. Die zouden positief gereageerd hebben. "Wat betreft ontwerp en ontwrichtende factor willen we de wauwfactor. Niet alle producten zullen dat hebben, maar we hebben zeker kansen."

Blackberry deed jarenlang mee aan de top van de smartphonemarkt maar zakt sinds de komst van de iPhone en Android steeds verder weg en heeft momenteel wereldwijd een zeer beperkt marktaandeel. De komende maanden worden diverse nieuwe toestellen verwacht nadat de verkoop van het bedrijf werd afgewend.