
Nvidia stapelt lcd-schermen voor hogere resolutie
Hardwareproducent Nvidia experimenteert met het stapelen van meerdere lcd-schermen op elkaar om zo een betere resolutie te behalen.
Het bedrijf presenteerde het resultaat van eigen onderzoek in een paper en middels een eerdere video. Hierin wordt uitgelegd hoe het principe, dat Nvidia 'cascaded displays' noemt, werkt.
Nvidia gebruikt hiervoor twee lcd-schermen van 7 inch met een resolutie van 1280 x 800 pixels. Door bij een van deze schermen de backlight te verwijderen en deze bovenop het andere scherm te plaatsen, kon een hogere waargenomen resolutie bereikt worden.
Het bovenste scherm wordt hierbij niet helemaal direct op het onderste geplaatst, maar met een kleine afwijking van een kwart pixel. Zo komen de pixels van de twee schermen niet op elkaar te liggen en beslaat iedere pixel van het bovenste scherm vier pixels van het onderste.
Volgens Nvidia is deze techniek bijvoorbeeld inzetbaar bij het produceren van virtual reality-brillen, zoals de Oculus Rift, waarbij een lage resolutie snel opvalt. Gebruikers zitten met hun ogen vrijwel tegen het scherm aan. Het is niet bekend of en wanneer Nvidia de techniek in een consumentenproduct gaat toepassen.
Eerder
- 19 jul 2014 om 11:58'High-end Nvidia gametablet gaat 299 dollar kosten'
- 30 mei 2014 om 18:14'Samsung en Oculus werken samen aan virtual reality-bril'
- 15 mei 2014 om 17:32Virtual reality-bril voor kippen geeft idee van meer ruimte
- 22 mrt 2014 om 12:04Microsoft: 'VR is iets waar we zeker mee bezig zijn geweest'