De smartphone-afdeling van Huawei doet goede zaken. De verkopen gingen in de eerste helft van het jaar met 30 procent omhoog.

Dat stelt althans de Wall Street Journal op basis van een intern document.

In een memo aan medewerkers schrijft Richard Yu, hoofd van de consumentenafdeling van Huawei, dat in de eerste zes maanden van 2014 al ruim de helft van het winstdoel voor het jaar is behaald.

Het succes schrijft hij toe aan de strategie van Huawei om zich vooral te richten op middenklasse- en high-end-telefoons, in plaats van op budgettoestellen. Vooral in Latijns-Amerika, het Midden-Oosten, Afrika en Zuid-Oost Azië doet Huawei het goed.

Specifieke cijfers over de smartphonehandel van Huawei zijn niet bekend. Eerder heeft het bedrijf al wel gezegd dat de afdeling winstgevend is.

De divisie valt echter nog in het niet bij de netwerkafdeling van Huawei, die in 2013 goed was voor 70 procent van de totale omzet van het bedrijf. De consumentenhandel zorgde voor 24 procent van de omzet.