Crowdfunding is een vrij gebruikelijke manier geworden voor bedrijven om geld op te halen voor nieuwe producten. Kickstarter is veruit de populairste website om dit te op doen.

Via Kickstarter kunnen mensen geld toezeggen aan een bedrijf voordat het product is ontwikkeld. Wordt het minimumbedrag waarnaar het bedrijf op zoek is niet behaald, dan houd je je geld. Wordt er in totaal genoeg geld toegezegd, dan krijgen de steunbetuigers een beloning voor hun toezegging; vaak het gesteunde product zelf tegen een voordelige prijs, of bijvoorbeeld een testmodel.

Sommige projecten komen niet eens in de buurt van hun doel, andere producten worden binnen enkele uren razend populair en halen een veelvoud van het minimumbedrag binnen. NUtech zet de meest succesvolle Kickstarterprojecten op een rijtje:

Tiko, 2.950.874 dollar

Tiko is een toegankelijke, kleine en goedkope 3d-printer. De makers waren niet kapot van de beschikbare 3d-printers, die vaak kapotgingen of andere mankementen vertoonden. Daarom ontwikkelden ze de Tiko.

De Tiko is 39 centimeter hoog, 22 centimer diep en 21 centimer breed. Daarmee is het een bescheiden apparaatje, maar voor 179 dollar ook een zeer toegankelijke 3d-printer.

Nebia, 3.126.114 dollar

Nebia is een douchekop waar geen waterstralen uit komen, maar mist. Volgens de makers moet gebruikt de douchekop daardoor tot 70 procent minder water dan een typische douchekop. 

Het apparaat spuit water van zowel boven als rond het middel en hydrateert daardoor volgens de makers de huid en zorgt ervoor dat gebruikers schoner worden dan bij gewone douches. 

De Dash, 3.390.551 dollar

De koptelefoontjes van Dash zijn volgens de makers de eerste draadloze in-ear koptelefoontjes ter wereld. De Dash kan via een Bluetoothverbinding worden verbonden aan een smartphone, maar beschikt ook over 4GB aan opslaggeheugen, zodat muziek ook lokaal op de koptelefoontjes kunnen worden gezet.

De Dash werkt ook als headset: een microfoon vangt trillingen op via het gehoorbeentje. Daarnaast is het ook nog een fitnesstracker: het houdt onder meer het aantal stappen, hartslag en snelheid bij.

De Micro, 3.401.361 dollar

De Micro is een betaalbare 3d-printer, die op de eerste dag al door het Kickstarter-doel van 50.000 dollar schoot. Het apparaat wordt door de makers in de markt gezet als de eerste 3d-printer voor consumenten. De Micro is met een prijs van 299 dollar een stuk goedkoper dan andere 3d-printers, die doorgaans minimaal zo’n vier keer duurder zijn.

De printer weegt slechts 1 kilo, zou erg stil moeten zijn en kan gebruikt worden in combinatie met Windows, OS X en Linux.

Zano, 3.568.412 dollar

De Zano is een kleine drone die HD-foto's en -video's maakt. Het apparaatje past in de palm van je hand en wordt bestuurd met een iOS- of Android-app. De Zano kost een sloridge 365 dollar en is dus een zeer betaalbaar alternatief voor duurdere en grotere videodrones. Volgens de makers van de Zano is dat ook het doel: een toegankelijke filmdrone maken voor het grote publiek.

Pono, 6.225.354 dollar

De Ponoplayer is een muziekspeler die door niemand minder dan zanger Neil Young op de markt wordt gebracht. De Ponoplayer moet zich vooral onderscheiden van andere mediaspelers door muziek in een hogere kwaliteit aan te bieden dan bijvoorbeeld een normale mp3-speler. Muziek is verkrijgbaar in de speciale online muziekwinkel, Ponomusic.

De driehoekige PonoPlayer heeft een lcd-touchscreen en heeft 128 GB opslagruimte. Daarop kunnen tussen de duizend en tweeduizend albums in hoge kwaliteit staan.

Ouya, 8.596.474 dollar

Ouya is een kubusvormige open-source spelcomputer die draait op Android, en voor een relatief lage prijs van 120 euro verkrijgbaar is in Nederland en België.

De Ouya draait op Android 4.1 (Jelly Bean) en beschikt over een Nvidia Tegra 3-chip met een quadcore-processor en 1GB aan werkgeheugen. Gebruikers kunnen de Ouya gebruiken voor het spelen van Android-games, het emuleren van oudere games en als mediaspeler. Spellen en apps worden gedownload via de de Ouya-store, de speciale app-winkel van Ouya.

De console is inmiddels al bijna een jaar verkrijgbaar, maar erg succesvol zijn de spellen voor Ouya nog niet. Het meest populaire spel, Towerfall, is tot op heden pas zevenduizend keer verkocht.

Lees ook onze review: Genekt door slechte games

Pebble, 10.266.845 dollar

De Pebble, op Kickstarter geïntroduceerd in april 2012, was een van de eerste moderne smartwatches op de markt en lange tijd het grootste Kickstarter-succes. 68.929 mensen legden geld in. Inmiddels is er ook een metalen versie te koop, en is de Pebble ruim 400.000 keer verkocht.

Het slimme horloge wordt, net als veel andere smartwatches, via Bluetooth 4.0 verbonden met de smartphone. Meldingen, zoals gemiste oproepen en tekstberichten, worden door de telefoon naar het horloge doorgestuurd. Door gebruik van een energiezuinig e-ink-scherm gaat de Pebble met een volle accu zo'n zeven dagen mee.

Coolest Cooler, 13.285.226 dollar 

De Kickstartercampagne van de Coolest Cooler is een van de meest recente crowdfundingsuccessen. De multifunctionele koelbox haalde 13.285.226 dollar op en komt daarmee met stip binnen op de eerste plek. Het product houdt niet alleen je drank of etenswaren koud, maar doet ook dienst als waterdichte bluetooth-speaker, led-lamp, blender, flesopener en usb-lader.

Opmerkelijk is dat ontwikkelaar Ryan Grepper al eerder probeerde deze koelbox tot een succes te maken op Kickstarter, maar toen 'slechts' 100.000 van de beoogde 125.000 dollar ophaalde. 

Pebble Time, 20.338.986 dollar

Het bedrijf Pebble staat niet alleen op plek drie, maar ook helemaal bovenaan. Begin 2015 zette het de Pebble Time, het tweede slimme horloge van het bedrijf, op Kickstarter. Na een week wist de Time al de eerste plek in te nemen. Het horloge is bijzonder omdet het een e-ink kleurenscherm heeft.

Het doel van 500.000 dollar werd overigens al binnen vijftien minuten gehaald. In de eerste week alleen werden als 75.000 horloges voorbesteld.