2013 was een rampzalig jaar voor de Nederlandse pc-markt. Het enige lichtpuntje lijkt Lenovo te hebben gevonden. De Chinese fabrikant is sterk in opkomst, maar waarom?

Volgens onderzoeksbureaus Gartner en IDC kromp de pc-markt in Nederland in 2013 met ruim 11 procent. De enige positieve uitzondering bij de vijf grootste fabrikanten was Lenovo.

Het bedrijf zag het aantal naar Nederlandse winkels verscheepte laptops en desktops met zo'n 50 procent toenemen. Het bedrijf heeft nu een marktaandeel van ruim 10 procent. In het laatste half jaar van 2013 was dat zelfs ruim 12 procent, terwijl Lenovo twee jaar geleden nog slechts zo'n 3 procent van de markt in handen had.

Consumenten

De verklaring zit hem deels in het feit dat Lenovo pas sinds medio 2012 consumenten-pc's in Nederland verkoopt. Sindsdien is het aantal verscheepte pc's per kwartaal bijna verdrievoudigd. Voorheen was het bedrijf alleen actief op de zakelijke markt.

"Onze consumentenproducten groeien sterk en sinds de lancering zijn die ook sterk vertegenwoordigd in onze verkoopresultaten", aldus Carina van Vlerken, woordvoerder van Lenovo Nederland. Na nog geen twee jaar zijn consumenten-pc's goed voor ruim de helft van de totale verkoop bij Lenovo.

Lenovo is actief geworden op de pc-markt na de aankoop van de computertak van IBM in 2004. De merknaam Thinkpad werd toen ook aangekocht. Inmiddels heeft Lenovo ook bekendgemaakt Motorola van Google te gaan overnemen waarmee het bedrijf ook de Europese smartphonemarkt hoopt te betreden.

Investeren

De Nederlandse pc-markt is er voor Lenovo een met groeimogelijkheden. Ondanks de positieve jaarcijfers staat het bedrijf in Nederland op de vierde plek, achter HP, Acer en Dell. Wereldwijd staat Lenovo volgens IDC al op de eerste plek en in Europa, het Midden-Oosten en Afrika op de tweede plaats.

"We begonnen vanuit een lagere positie en zijn nu aan het inhalen", legt Van Vlerken uit. De strategie van Lenovo is om fors te investeren in markten waar nog groeipotentie in zit. Dat gebeurt in Nederland dus ook.

Negen maanden geleden werd Andreas Mayer als nieuwe directeur bij Lenovo Nederland aangesteld en werd er gefocust op de Benelux. "Voorheen werd Nederland vanuit de regio aangestuurd. Met deze focus zijn we ook in staat geweest aandacht te besteden en te investeren in merkbewustzijn." Daarnaast is extra aandacht uitgegaan naar de zakelijke markt.

Het bedrijf legt het echter nog flink af tegen concurrenten. HP bezet zo'n kwart van de Nederlandse markt en wordt gevolgd door Acer (15 procent). Volgens Gartner is Lenovo inmiddels groter dan Dell. IDC laat Dell nog voor Lenovo staan.

De Chinese fabrikant verscheepte in 2013 zo'n 260.000 pc's naar Nederland. Bij Dell gaat het om 313.000 exemplaren, bij Acer om 353.000 exemplaren en HP ligt ver boven de rest met 550.000 pc's.

Innovatie

Lenovo stelt dat innovatieve producten het verschil gaan maken. "We hebben het afgelopen anderhalf jaar goede innovatieve producten gelanceerd die zich onderscheiden van de anderen", meent Van Vlerken. De woordvoerder doelt daarmee op producten als de Thinkpad Helix en Yoga-laptops. Deze hybride modellen zijn te gebruiken als laptop én tablet.

Andere fabrikanten brengen dit soort producten ook uit. Volgens Gartner is de categorie 'ultramobile', waar de hybride laptops onder vallen, de snelst groeiende categorie op de pc-markt en zorgt die voor een groei in mobiele pc's.

2014

Dit jaar wil Lenovo wereldwijd en in Nederland meer inzetten op smartphones. "Op wereldwijd niveau is dat reeds gebeurd", aldus Van Vlerken. In China en opkomende markten worden al Lenovo-telefoons verkocht.

"In Europa hebben we ons intreden gedaan op de tabletmarkt en willen daar verder groeien. Nieuw wordt op termijn de smartphonemarkt. De overname van Motorola zal ons helpen bij deze strategie en helpen sneller intrede te doen in meerdere Europese markten."

Volgens Lenovo is er op de mobiele markt een verschuiving gaande van premium naar "mainstream producten". De kans is dus groot dat Lenovo zich in Europa vooral op betaalbare smartphones zal gaan richten.

Voor de pc-markt wil Lenovo Nederland dit jaar sneller blijven groeien dan de markt en zo een groter marktaandeel veroveren.