Acer investeerde te vroeg in touchscreens en ultrabooks, voordat duidelijk werd hoezeer de iPad en andere tablets de pc-industrie op zijn kop zouden zetten.

Daarom heeft het bedrijf de afgelopen jaren teleurgesteld, zei de nieuwe CEO Jason Chen maandag op zijn eerste persconferentie. Dat meldt persbureau Reuters.

"We wilden vraag stimuleren door nieuwe technologie te gebruiken en we namen dat initiatief agressiever dan alle anderen, waardoor we onszelf pijn deden", aldus de CEO, die onlangs oprichter Stan Shih verving als directeur.

Acer verkocht volgens onderzoeksbureau IDC in het vierde kwartaal 21,4 procent minder pc's dan een jaar eerder. Daarmee was de afname veel sterker dan bij concurrenten. 

Marktaandeel

Het bedrijf rapporteerde over december een omzet van ruim 28 miljard Taiwanese dollar (692 miljoen euro). Dat was 7,67 procent minder dan de omzet van november en 22,02 procent minder dan een jaar eerder.

Het marktaandeel van Acer is volgens IDC inmiddels 6,7 procent. Op het hoogtepunt in 2009 had Acer 13 procent van de pc-markt in handen.