Onderzoekers van de Technische Universiteit Delft hebben de kleinste autopiloot tot nu toe gemaakt. Drones kunnen daardoor kleiner zijn, meer camera's bij zich dragen en langer vliegen.

Dat maakt de TU Delft maandag bekend.

De nieuwe automatische piloot voor onbemande vliegtuigjes is succesvol getest, weegt slechts 1,9 gram en is 2 bij 2 centimeter. De voorganger van de Lisa/S woog nog 31,9 gram. Volgens onderzoeker Bart Remes maakt het formaat en gewicht van de automatische piloot een groot verschil.

Met een kleinere en lichtere autopiloot kunnen de 'vliegende robots' langer in de lucht blijven, passen ze in kleinere ruimtes en kunnen ze meer gewicht dragen, bijvoorbeeld het gewicht van camera's.

Brandweer

"Ons doel is om Micro Air Vehicles (MAV's) uiteindelijk zo klein en licht te maken dat iedere brandweerman er eentje bij zich kan dragen", aldus Remes. "We willen MAV's net zo gewoon maken als smartphones en laptops. Boeren kunnen de vliegtuigjes bijvoorbeeld gebruiken om gewassen te controleren."

Brandweermannen zouden met een drone of MAV brandende of ingestorte gebouwen kunnen inspecteren zonder daarvoor naar binnen te hoeven. Remes laat aan NUtech weten dat de TU Delft gesprekken voert met de brandweer over het inzetten van drones. Specifiek over deze nieuwe mogelijkheid is nog niet gesproken.

Volgens Remes is er bij de brandweer wel behoefte aan onbemande vliegtuigjes: "Je oppert liever een helikoptertje op dan een brandweerman." In Duitsland wordt gewerkt aan drones die defibrillatoren naar mensen met een hartaanval kunnen brengen.

Open source

De automatische piloot kan zo klein zijn doordat hij tegelijkertijd contact houdt met een grondstation en de reguliere RC-zender waarmee de drone wordt aangestuurd. Door deze functies te combineren kon het formaat worden beperkt.

Het project is open source ontwikkeld en de informatie is dus voor iedereen beschikbaar. Daardoor kan een grotere groep gebruikers het systeem testen en suggesties doen.

Bekijk de 5 meest indrukwekkende drones