Elon Musk, oprichter van Tesla Motors en Paypal, heeft een vervoermiddel gepresenteerd dat relatief goedkoop bijna zo snel als het geluid kan reizen.

Musk noemt het vervoermiddel 'Hyperloop', schrijft hij op zijn blog. Hij presenteert het concept als reactie op een hogesnelheidslijn die de Amerikaanse staat Californië wil aanleggen. Die lijn belooft reizigers in minder dan drie uur van Los Angeles naar San Francisco te brengen. Musk's Hyperloop doet minder dan 30 minuten over die reis van ruim 600 kilometer.

De Hyperloop zou dat bereiken door reizigers in aluminium wagons te plaatsen, die met 1220 kilometer per uur door een buis schieten. De wagons zouden zweven op luchtkussens, gegenereerd door een elektromotor aan boord.

Door die luchtkussens zou er nagenoeg geen frictie met de ondergrond zijn. Om te accelereren worden de wagons met een elektromagneet gekatapulteerd. Om af te remmen zouden ook elektromagneten worden gebruikt.

Buizen

De buizen zouden bijna vacuüm worden gezogen om zoveel mogelijk luchtweerstand te voorkomen. Op die manier ondervinden de wagons nagenoeg geen luchtweerstand, waarmee het voortbewegen goedkoop en energiezuinig zou zijn. Een volledig vacuüm zou volgens Musk overigens te duur zijn.

Aan de voor- en achterzijde van de wagons van de Hyperloop zijn bovendien compressor-ventilatoren bevestigd, die lucht aan de voorkant opzuigen en aan de achterkant er weer uitlaten.

Kosten

De buizen van de Hyperloop zouden op palen worden bevestigd en zo'n dertig meter uit elkaar staan. Een systeem voor het vervoer van mensen zou volgens Musk 6 miljard dollar (4,5 miljard euro) kosten. Een Hyperloop waar ook auto's mee vervoerd zouden kunnen worden, kost volgens Musk 10 miljard dollar (7,5 miljard euro). Hyperloop zou kosteneffectief zijn tot afstanden van 1500 kilometer.

Vooral het maken van de enorm lange buizen zou veel geld en energie kosten. Eenmaal voltooid zou het gebruik van de Hyperloop volgens Musk echter vele malen goedkoper zijn dan welk ander vervoermiddel dan ook. Door er zonnepanelen op te bevestigen zou de Hyperloop zelfs meer energie opwekken dan het zou verbruiken.

Het vervoermiddel is volgens Musk veel veiliger dan treinen, vliegtuigen en auto's en zou extreem moeilijk te crashen zijn. Voor passagiers zou het reizen in de Hyperloop door de verlaagde luchtdruk buiten aanvoelen als een vliegreis.

Elon Musk

Musk zegt het project zelf niet actief te willen gaan ontwikkelen. Wel zouden de plannen deels in het publieke domein belanden, waardoor iedereen er aan zou kunnen bijdragen en de plannen zou kunnen gebruiken. Mocht niemand dat doen, overweegt hij alsnog tijd vrij te maken voor zijn Hyperloop.

Musk is momenteel CEO van zowel Tesla Motors, een merk van elektrische auto's en van Spacex, een commercieel ruimtevaartbedrijf dat raketten aan onder andere NASA levert. Eerder richtte de Zuid-Afrikaan betaalbedrijf Paypal op.