De grootste uitdaging voor het uitbrengen van een smartwatch is niet de technologie, maar het ontwerp.

Dat stelt Ramchan Woo, hoofd van LTE-producten bij LG, in een gesprek met NUtech.

Hoewel Woo niet wil bevestigen dat LG aan een smartwatch werkt, stelt hij wel dat er interne discussies zijn geweest. "Zolang het mobiel is, zijn we erin geïnteresseerd", aldus Woo die werkzaam is bij LG Mobile Communications.

"De vraag is of het consumenten gaat helpen. Er is al genoeg geprobeerd door Sony en andere bedrijven." Sony heeft inmiddels de tweede generatie smartwatch aangekondigd. De waterdichte smartwatch moet in september verkrijgbaar zijn.

Identiteit

"Het eerste waar je over moet nadenken is het ontwerp. Het gaat om stijl en identiteit", meent Woo. "Als je ergens binnenloopt heeft iedereen een ander horloge. Hoe kunnen wij dan een smartwatch maken in die markt? Daar denken we nu over na. Het is niet alleen maar technologie, het ontwerpprobleem moet je eerst oplossen."

Woo geeft dat naast het ontwerp ook nagedacht moet worden over het potentiële gebruik: "Op welke momenten heb je een smartwatch nodig? We pakken 24 uur per dag zeven dagen per week onze telefoon, heb je dan een horloge nodig? Soms wel, maar wanneer precies? Die vragen beantwoorden we nu eerst voordat we kunnen zeggen of we klaar zijn een product te lanceren."

Samsung heeft al bevestigd ook aan een smartwatch te werken. Bovendien gaan er hardnekkige geruchten over een Google-horloge. Hetzelfde geldt voor Apple, dat een smartwatch zou maken van gebogen glas.

Nexus 4

Door de ontwikkeling van de Nexus 4 in samenwerking met Google kan LG Android-updates beter en sneller uitrollen naar klanten, zo stelt Woo verder in het gesprek. Ook gaat hij in op de productcyclus en kleinere high end-toestellen.

Eerder deze week lanceerde LG de G2, een nieuwe 5,2 inch-smartphones met knoppen op de achterkant. NUtech kon de telefoon alvast uitproberen. Lees onze hands-on.

Lees alles over smartwatches