Blackberry heeft de afgelopen maanden weer minder smartphones verscheept en zag voor de tweede keer ooit het totale aantal gebruikers afnemen.

Dat blijkt uit de cijfers (pdf) over het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar 2013 die het bedrijf donderdag presenteerde. Het gaat om de maanden december, januari en februari.

In die 3 maanden wist Blackberry 6 miljoen smartphones te verschepen waarvan 1 miljoen Blackberry Z10-toestellen (review).

Deze nieuwe smartphone werd eind januari aangekondigd, maar ging daarna slechts in een paar markten in de verkoop. Onder meer in het Verenigd Koninkrijk en Canada lag de Z10 direct in de winkels. In bijvoorbeeld Nederland en de Verenigde Staten is de smartphone pas sinds deze week te koop.

Over het succes van de Blackberry Z10 is dus nog weinig te zeggen, vooral ook omdat verscheepte exemplaren niet per definitie verkocht zijn.

Afgenomen

Het totale aantal verscheepte Blackberry's is in ieder geval wederom gezakt. Het kwartaal hiervoor werden nog 6,9 miljoen smartphones verscheept en een jaar geleden waren het er nog 11,1 miljoen. Bovendien liep het totale aantal Blackberrygebruikers verder terug naar 76 miljoen.

In het derde kwartaal zakte het aantal gebruikers voor het eerst. Het ging destijds om een kleine daling van 80 naar 79 miljoen. Die daling versnelt dus.

Beweeg de cursor over de lijn om de aantallen te zien . De gegevens zijn afkomstig van Blackberry. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Daan van Elk

Financiën

Blackberry belooft in het komende gebroken boekjaar de investeringen op het gebied van marketing uit te breiden om de lancering van Blackberry 10 te steunen. Ook maakte medeoprichter Mike Lazaridis bekend het bedrijf te verlaten.

"We hebben een hoop veranderingen doorgevoerd bij Blackberry en dat heeft geresulteerd in winst in het vierde kwartaal", aldus Thorsen Heins, CEO van het bedrijf. Blackberry boekte 94 miljoen dollar winst. In het vorige kwartaal was dat 14 miljoen en een jaar geleden ging het om een verlies van 118 miljoen dollar.

De nettowinst bedroeg 22 cent per aandeel, terwijl analisten in doorsnee rekenden op een verlies van 30 cent per aandeel.

Verder blijkt uit de kwartaalcijfers dat Blackberry 45,8 procent van de omzet uit Europa, het Midden-Oosten en Afrika haalt. Aan het begin van 2012 was dat nog ruim 36 procent. Steeds minder omzet wordt uit de regio Noord-Amerika gehaald.

Lees onze review van de Blackberry Z10