AMSTERDAM - Facebook wil gebruikers de locatie van hun vrienden laten volgen via een speciale app.

Dat meldt Bloomberg dinsdag op basis van anonieme bronnen die betrokken zijn bij het project.

De applicatie zou momenteel in ontwikkeling zijn en moet medio maart gelanceerd worden. Via de app kunnen Facebookgebruikers kijken waar hun vrienden zich op dat moment bevinden.

Volgens de bronnen hoeft de vriend in kwestie daarvoor de Facebookapp niet geopend te hebben.

Mobiel gebruik

Het bedrijf zou deze aparte app willen lanceren om meer te profiteren van het groeiende mobiele gebruik van de leden. Zo zouden in de volgapplicatie advertenties geboden kunnen worden toegespitst op de locatie en dagelijkse gebruiken, aldus Bloomberg.

Het is echter de vraag wat toezichthouders van de vermeende plannen vinden. Facebook ligt regelmatig onder vuur vanwege het privacybeleid.

Het is vooralsnog onduidelijk of alleen gebruikers die de losse app installeren gevolgd kunnen worden of dat het gaat om alle Facebookgebruikers. Ook melden de bronnen van Bloomberg niet of de locatie automatisch gedeeld wordt of dat een gebruiker de functie zelf moet inschakelen.

Advertenties

Dinsdag werd ook bekend dat Facebook de leden gaat informeren als zij op internet gevolgd worden voor gerichte advertenties. The Council of Better Business Bureau heeft daarover een overeenkomst gesloten met het bedrijf.

In de nabije toekomst zal er bij een advertentie een icoontje getoond worden waaruit blijkt dat de gebruiker gevolgd is. Het icoontje verschijnt pas als de gebruiker met de muis over de reclame gaat.

Adverteerders volgen consumenten vaak op internet door middel van tracking cookies. Op die manier worden zoekopdrachten en browsegeschiedenis bijgehouden om vervolgens een gerichte advertentie te kunnen bieden.

Toestemming

Door middel van het icoontje moet het voor Facebookgebruikers inzichtelijk worden wanneer dit gebeurt en kunnen bezoekers hun instellingen via het icoontje eenvoudiger aanpassen.

Critici vragen zich echter af of Facebook zo aan de eisen van toezichthouders voldoet. In Nederland moet expliciet toestemming gevraagd worden voordat een tracking cookie geplaatst mag worden. Facebook informeert de gebruiker dus pas achteraf en alleen als de bezoeker zelf naar de reclame toegaat.