AMSTERDAM - TomTom Taxi wil na taxichauffeurs en horeca nu ook de consument aan zich binden. Een nieuwe app moet de markt transparanter maken.

TomTom Taxi heeft de iPhone-app dinsdag gelanceerd.

Met behulp van de nieuwe consumentenapp is tijdens de rit te zien of de chauffeur wel de optimale route neemt en na afloop kan de klant laten weten of hij de chauffeur vertrouwenswaardig vond door een diamantje uit te delen.

Een volgende klant kan zo zien of de betreffende taxichauffeur zijn werk volgens anderen goed doet.

TomTom Taxi is momenteel alleen nog actief in Amsterdam en Rotterdam, maar is bezig een landelijke dekking op te bouwen. "En dat gaat heel snel, momenteel zijn we onder meer bezig in Delft, Eindhoven en Hilversum", aldus projectleider en bedenker Steven Blom.

Transparanter

"We willen de taximarkt transparanter en betrouwbaarder maken”, vertelt hij. "Als je mensen nu naar hun laatste taxirit vraagt, komen vaak de vreselijkste verhalen naar boven."

Het bedrijf wil transparantie in de taximarkt mogelijk maken door beide partijen voorafgaand en tijdens de rit alle relevante informatie te geven. Bovendien wordt van zowel taxichauffeur als klant een profiel aangemaakt.

Taxi Butler

In september 2012 kondigde TomTom Taxi een pilot aan met de Taxi Butler, een apparaatje waarmee horecagelegenheden voor hun gasten kunnen bestellen, en de Taxi Assistant, gericht op taxichauffeurs.

Horecagelegenheden en grote bedrijven kunnen met de Taxi Butler een taxi bestellen. De taxichauffeur die in bezit is van een Taxi Assistent krijgt dan een melding binnen en ziet automatisch de route en het profiel van de klant.

De Butler laat vervolgens zien hoe laat de taxi aankomt.

"De proef is boven verwachting verlopen", vertelt Blom. "Inmiddels hebben we van zowel de Butler als de Assistant enkele honderden exemplaren verkocht." TomTom Taxi werkt hiervoor samen met taxicentrales. "Hierdoor zijn er nu al duizenden taxi’s aan ons platform verbonden."