AMSTERDAM - Er zijn in 2012 in Nederland 4,7 miljoen telefoons verkocht. Een daling van 3,3 procent in vergelijking met 2011.

Marktonderzoeker GfK registreerde in 2011 nog ruim 4,8 miljoen verkochte telefoons.

Het aandeel van smartphones is in een jaar tijd wel flink toegenomen: van 53 naar 65 procent. In december was zelfs zeven van de tien telefoons een smartphone.

De cijfers, die in handen zijn van All About Phones, tonen verder aan dat Apple en Samsung hun aandeel op de Nederlandse telefoonmarkt flink zagen groeien. Samsung ging van 36,9 naar 44,7 procent. Apple groeide van 10,6 naar 15 procent.

Smartphones

Op de markt voor alleen smartphone was de groei van beide bedrijven nog groter. Samsung had in 2011 31,1 procent van die markt in handen, maar kwam in 2012 uit op 41,9 procent. Apple groeide tegelijkertijd van bijna 20 naar bijna 30 procent.

Dit betekent dat er weinig ruimte meer over is voor bedrijven zoals Blackberry en Nokia. Eerstgenoemde kromp van 15,5 naar 4,2 procent terwijl het Finse bedrijf 5 procentpunt moest inleveren en op 9,7 procent uitkwam.