AMSTERDAM - HTC heeft een slecht jaar achter de rug en dat is volgens CEO Peter Chou vooral te wijten aan marketing. Het bedrijf zou nieuwe toestellen niet goed genoeg in de markt hebben gezet.

Dat vertelt Chou in een interview met the Wall Street Journal.

Hij verwacht dat het ergste achter de rug is en 2013 beter zal verlopen dan 2012. Chou belooft met meer innovatieve producten te komen en zet bovendien fors in op marketing.

"Onze concurrenten zijn erg sterk en hebben veel geld dat ze uitgeven aan marketing. Wij hebben op dat gebied niet genoeg gedaan", meent Chou.

De CEO geeft toe dat zijn bedrijf veel minder geld heeft dan bijvoorbeeld Apple en Samsung, maar hij stelt dat unieke producten die consumenten aanspreken belangrijker zijn. HTC lanceerde in 2012 onder meer de One X. Het toestel kreeg positieve reviews, maar de verkoop viel tegen.

Het marktaandeel en de omzet van HTC kelderde afgelopen jaar. De waarde van een aandeel in het bedrijf is nu 80 procent lager dan tijdens het hoogtepunt in 2010.