AMSTERDAM - Fujitsu heeft in Japan een mobieltje onthuld dat de gezondheid van de huid van de gebruiker in kaart kan brengen. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van de ingebouwde camera van het toestel.

De Hada Memori, zoals het toestel heet, wordt geleverd met een plastic kaart die men op de huid moet drukken. Door met de telefooncamera een foto te maken van het kaartje, kan de Hada Memori volgens Fujitsu berekenen hoe het gesteld is met de gezondheid van de huid.

De meetgegevens kunnen vervolgens online worden opgeslagen en gedeeld via sociaal-netwerksites. Ook hoopt Fujitsu geld te kunnen verdienen door de informatie beschikbaar te stellen aan adverteerders, zodat die gericht reclame kunnen maken op basis van de meetresultaten.

Slaapkwaliteit en stressniveau

Over de verdere specificaties van het mobieltje is nog niet veel bekend. Wel laat Fujitsu weten binnenkort meer van dergelijke toestellen op de markt te willen brengen. Zo wil de fabrikant mobieltjes uitbrengen die het stressniveau, fitheid en slaapkwaliteit in kaart kunnen brengen.

De Hada Memori lijkt in eerste instantie puur bedoeld voor de Japanse markt. Of Fujitsu ook plannen heeft om het mobieltje buiten zijn thuisland uit te brengen, is nog niet duidelijk.