Nederlanders kiezen vaker sim only of prepaid

AMSTERDAM - Er worden in Nederland steeds meer sim only-abonnementen afgesloten en prepaidtoestellen gekocht. Een smartphone met abonnement wordt juist minder gekozen.

Dat blijkt uit gegevens van GfK Retail and Technology waar NU.nl over beschikt.

Eerder werd al door GfK gemeld dat minder smartphones met abonnementen verkocht werden. Toen werden slechts beperkte cijfers gedeeld en waren geen cijfers van niet-smartphones beschikbaar.

Uit de nieuwe gegevens blijkt dat in de maanden januari tot en met juli 2012 bijna 20 procent van de Nederlanders koos voor een sim only-abonnement, 18,5 procent ging voor een prepaidtoestel.

In vergelijking met dezelfde zeven maanden uit 2011 is er een fikse stijging te zien. Vorig jaar koos nog 'slechts' 11,5 procent voor een sim only-aanbod en was prepaid goed voor 13,7 procent. Daar is in een jaar tijd dus flink verandering in gekomen.

Abonnementen

Het aantal abonnementen dat met een toestel verkocht wordt, is daarom hard afgenomen. In de eerste zeven maanden van 2011 koos nog 75 procent van de Nederlandse consumenten voor een abonnement met een telefoon, dit jaar lag dat percentage op 61,8 procent.

Ook in de maanden januari tot en met juli 2012 is een daling te zien. Begin dit jaar waren bundels met een toestel nog goed voor ruim 63 procent van de aankopen. In juli lag dat op 60,6 procent.

Oorzaak

Het blijft gissen naar een verklaring voor de veranderingen in de markt. Bij Hi en KPN moeten klanten sinds kort een toestel leasen, dat geeft meer inzicht in wat er betaald moet worden voor een toestel. Bovendien zijn de kortingen op smartphones bij abonnementen iets verlaagd, toch zijn veel toestellen nog gewoon gratis verkrijgbaar.

Eind 2011 werden bovendien nieuwe abonnementen geïntroduceerd bij KPN, Vodafone en T-Mobile. In veel gevallen moesten consumenten als ze veel data wilden afnemen ook veel minuten en sms’jes aanschaffen.

Sim Only en Prepaid

Lees meer over:
Tip de redactie