'Duurdere smartphones populair ondanks lagere subsidies'

AMSTERDAM - Samsung verwacht niet dat de teruglopende subsidies op smartphones bij abonnementen gevolgen hebben voor de verkoop van duurdere toestellen.

Dat laat Geert Mol, Marketing Manager Mobile bij Samsung Nederland, weten in een interview met NU.nl.

"De subsidiecultuur in Nederland is goed voor smartphones", benadrukt Mol. Bij veel abonnementen zijn toptoestellen voor een klein bedrag verkrijgbaar. In veel andere landen ligt het maandelijkse bedrag lager, maar moet eenmalig een hoger bedrag betaald worden voor het toestel.

Ook in Nederland ziet Mol de afgelopen jaren dat de subsidies afgebouwd worden. "High end-smartphones zijn bij de meeste abonnementen niet meer gratis", legt hij uit. Diverse providers gaven onlangs aan deze trend door te willen zetten.

Subsidies

Volgens Samsung zal dit geen invloed hebben op de smartphoneverkoop. Mol: "We hebben in Nederland veel kennis van technologie en de high end-toestellen zijn altijd de best verkochte smartphones. We zijn het gewend en zullen dus niet snel genoegen nemen met minder."

Hij gelooft niet dat de subsidies op korte termijn helemaal zullen verdwijnen. Sommige providers zinspelen daar af en toe wel op. "Als je naar het verleden kijkt, zie je dat er tot nu toe altijd een bepaalde soort subsidie blijft bestaan."

KPN en Hi laten klanten sinds kort elke maand een vast bedrag betalen voor hun toestel. De kosten van het abonnement zijn daardoor lager. Zo wordt inzichtelijker hoeveel extra betaald moet worden voor het nieuwste toptoestel in verhouding tot goedkopere modellen. Volgens Mol heeft deze leaseconstructie op dit moment geen invloed op de verkoop van duurdere smartphones.

Windows Phone 8

In het interview geeft Mol aan dat hij veel verwacht van Windows 8 en Windows Phone 8. Het mobiele platform van Microsoft krijgt een grotere focus dan vorig jaar. Mol verwacht dat er meer toptoestellen zullen uitkomen met Windows Phone 8.

Nu brengen fabrikanten als Samsung en HTC hun toptoestellen nog alleen uit met Android. Vooral de koppeling tussen Windows Phone 8 en Windows 8 biedt volgens Samsung meer mogelijkheden. Beide systemen komen in de herfst op de markt.

Tabletmarkt

Tijdens het gesprek blikt Mol terug op uitspraken in december 2011 tegenover NU.nl deed. "We hebben momenteel ruim 10 procent van de totale Nederlandse tabletmarkt in handen. We zijn nog lang niet tevreden", liet Mol toen weten.

Hij blijft bij dat statement. "We zitten nu op ruim 20 procent. We zijn tevreden met de groei, maar dit is nog niet het einddoel. We willen een belangrijke partij worden en dat belang moet uitgebreid worden."

Eind 2011 voorspelde Mol dat 2012 het tabletjaar zou worden. Die voorspelling lijkt uit te komen. De verwachting was dat er 'ruim een miljoen' tablets in Nederland verkocht zouden worden. Die verwachting is inmiddels bijgesteld naar 1,6 miljoen, laat Mol weten.

Formaat en Windows 8

De Marketing Manager bij Samsung is huiverig om uitgesproken voorspellingen te doen over de relatief jonge markt. Wel durft Mol te stellen dat kleine schermformaten een groter aandeel zullen krijgen. Onder meer de Nexus 7 van Google en Asus en de Kindle Fire van Amazon hebben een 7 inch scherm. Bovendien gaan er geruchten over een kleinere iPad.

Samsung heeft zelf ook 7 inch-modellen en de eerste tablet van de Zuid-Koreaanse fabrikant had ook dat schermformaat. "Klein gaat groeien. Het is veel mobieler dan een 10 inch-tablet en vaak is de prijs lager waardoor het een ideaal instapmodel is", meent Mol.

Ook verwacht hij dat Windows 8 in 2013 een grote rol gaat spelen in de groei van tablets. "Sommige Windows 8-tablets worden echte pc-vervangers. Die zullen duurder zijn, maar ook een ander publiek trekken."

Lees meer over:
Tip de redactie