AMSTERDAM - Samsung heeft inmiddels 10 procent van de wereldwijde tabletmarkt in handen. Apple blijft de grote koploper.

Dat blijkt althans uit cijfers van marktonderzoeker IDC. Het bedrijf keek naar het aantal verscheepte tablets in het tweede kwartaal van 2012.

In april, mei en juni, vlak na de komst van de nieuwe iPad, verscheepte Apple 17 miljoen iPads. Dat waren er 84,3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het marktaandeel van Apple staat daarmee op 68,2 procent.

De iPadmaker blijft concurrent Samsung ruim voor, maar de Zuid-Koreaanse fabrikant groeit iets harder. Samsung zag het aantal verscheepte tablets namelijk met ruim 117 procent toenemen naar 2,4 miljoen exemplaren. Een jaar eerder waren dat er 1,1 miljoen.

Het marktaandeel van Samsung komt daarmee op 9,6 procent uit. Een jaar eerder was dat 7,3 procent.

Nexus 7

Amazon staat derde met de tablet Kindle Fire. Het bedrijf verscheepte er 1,3 miljoen en behaalde een marktaandeel van 5 procent. Asus steeg ook flink en komt uit op 3,4 procent. Waarschijnlijk zal de marktpositie van Asus de komende tijd verder verbeteren. Het bedrijf ontwikkelde samen met Google de Nexus 7.

De betaalbare tablet van 200 euro is al te koop in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Daar was het apparaat al snel uitverkocht. Vanaf september ligt hij in de Nederlandse winkels.

De totale tabletmarkt groeide met ruim 66 procent naar 25 miljoen exemplaren.

Lees onze review van de nieuwe iPad

Lees onze review van de Galaxy Tab 2

Lees onze review van de Galaxy Tab 7.7