
Ultrabooks trekken pc-markt niet uit slop
Dat stellen onderzoeksbureaus IDC en Gartner in een analyse van de pc-markt over het tweede kwartaal van 2012.
Lenovo staat op het punt HP in te halen als grootste pc-fabrikant wereldwijd, ook Asus doet heel goede zaken. De onderzoeksbureaus baseren zich op het aantal verscheepte pc’s in de maanden april, mei en juni en vergelijken dit met dezelfde periode een jaar eerder.
De totale pc-markt kromp met 0,1 procent. "Dit is het zevende kwartaal op rij waarin de totale markt nagenoeg gelijk blijft of slechts heel weinig groeit", aldus Gartner in de analyse.
HP en Lenovo
HP is al tijden marktleider, maar het aandeel is wereldwijd teruggezakt naar 15,5 procent volgens IDC en 14,9 volgens Gartner. Het totale aantal verscheepte HP-computers nam met ruim 12 procent af.
Het aantal pc’s dat Lenovo naar winkels verscheepte nam juist fors toe. Beide onderzoeksbureaus stellen dat het marktaandeel van Lenovo op bijna 15 procent staat, heel dicht bij HP dus.
Cijfers Gartner:
Cijfers IDC:
Asus
Ook Asus doet goede zaken met een toename van het aantal verscheepte pc’s van bijna 40 procent in vergelijking met een jaar geleden. Het bedrijf staat inmiddels op een marktaandeel van 7 procent, vorig jaar was dat 5 procent.
Acer ziet volgens IDC en Gartner weer een lichte stijging in het marktaandeel. Dell zakt juist terug.
Ultrabooks
Meerdere fabrikanten hebben het afgelopen kwartaal flink ingezet op ultrabooks. Dat zijn dunne, lichte en snelle laptops vergelijkbaar met de MacBook Air. De prijs van deze ultrabooks ligt veelal rond de 1000 euro, hoewel de prijs later dit jaar omlaag zal gaan waardoor de modellen vanaf ongeveer 700 euro verkrijgbaar zijn.
De ultrabooks hebben echter nog geen grote invloed op de pc-markt als totaal. "Het totale volume van ultrabooks was in het tweede kwartaal beperkt", aldus Gartner. IDC stelt: "Ultrabooks hebben nog weinig invloed omdat consumenten wachten op verbetering in Windows 8, maar ook de prijs speelt mee."
Windows 8 zal in oktober verkrijgbaar zijn.
Gartner voegt nog toe dat consumenten de afgelopen tijd sowieso minder uit willen geven aan pc’s. "Zij besteden hun geld liever aan smartphones en tablets."