AMSTERDAM - Het aantal gebruikers van een tabletcomputer in Nederland is in de eerste helft van het jaar omhooggeschoten tot ruim 2,8 miljoen Nederlanders, ruim 1 miljoen meer vergeleken met eind vorig jaar.

Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers (pdf) van marktonderzoeker Intomart GfK.

Dit betekent dat inmiddels 23 procent van alle personen die wel eens internetten een tablet tot hun beschikking heeft. In december 2011 waren dat nog 1,7 miljoen personen, ofwel 14 procent. Per half jaar komen er op dit moment meer dan 1 miljoen gebruikers bij.

Dit betekent overigens niet dat er ook daadwerkelijk 2,8 miljoen tablets in Nederland verkocht zijn. Een tablet wordt door gemiddeld 2,3 mensen gebruikt. Uit de eerdere cijfers van GfK, die in december 2011 gepubliceerd werden, bleek dat op een tablet 20 tot 25 applicaties staan.

Apple

De meeste tabletgebruikers hebben volgens GfK een iPad van Apple. Opvallend is dat de gebruikers van de iPad twee keer zo veel apps downloaden als de gebruikers van andere merken. De populairste app is Youtube met 48 procent.

Tablets worden meestal thuis gebruikt. 96 procent noemt binnenshuis als de plek waar het apparaat het meest gebruikt wordt. 29 procent gebruikt de tablet wel eens buiten. Het afgelopen half jaar is ook het gebruik zelf toegenomen. Bijna driekwart van de tabletgebruikers is één of meer keer per dag met het apparaat in de weer.

Smartphones

Ook het aantal mensen met een smartphone stijgt, maar minder explosief dan bij de tablets. Ongeveer 6 miljoen mensen hebben nu een smartphone; eind vorig jaar was dat nog 5,4 miljoen.

Op een gemiddelde iPhone staan 40 apps, bij een andere smartphone zijn dat er 13. Naar specifiek Android is geen onderzoek gedaan. NU.nl heeft Youtube van de eerste plaats gestoten als meest gedownloade media-app.

Mediagebruik

Volgens de onderzoekers lezen mensen dagbladen en tijdschriften steeds vaker digitaal. Inmiddels leest bijna een kwart de krant wel eens op de smartphone (18 procent in 2011) en 15 procent wel eens op de tablet. Dat was vorig jaar 4 procent.

''In de ochtend wordt het nieuws gevolgd via de gedrukte krant. In de loop van de dag volgt men het nieuws via de websites en de apps op de smartphone en de tablet'', aldus het onderzoek. Ook tv kijken en radio luisteren gebeurt in toenemende mate op de tablet.