'Intel gaat gezichtsherkenning gebruiken voor tv-reclame'

AMSTERDAM - Intel ontwikkelt een nieuw tv-platform dat  het gezicht van kijkers kan herkennen zodat adverteerders hun reclames beter op hun doelgroep kunnen richten.

Dat melden bronnen aan persbureau Reuters.

Het zou gaan om een settopbox die aan mediabedrijven verkocht wordt. De chipmaker is bezig met het maken van hardware en software die het mogelijk maken het geslacht en leeftijd van de kijkers te herkennen. De privacy zou wel gewaarborgd worden door geen identiteit aan de informatie te hangen.

Intel is volgens de bronnen in gesprek met contentaanbieders om programma’s via het platform aan te kunnen bieden. Volgens Reuters zijn de providers terughoudend om hun bundels op te breken in kleine segmenten die dan goedkoper aangeboden worden.

Interactief

Intel zegt dat de nieuwe interactieve mogelijkheden van zijn settopbox een toegevoegde waarde zullen zijn aan bestaande tv-reclame. "Ze hebben ons verteld dat de technologie veel interactiever omgaat met advertenties zodat je meer geld kan verdienen. Maar het is gewoon een beetje onbewezen", zegt een leidinggevende van een bedrijf dat in gesprek is met de chipmaker.

Intel zou de dienst eind dit jaar willen lanceren in de VS.

In april werd al duidelijk dat Intel zich op gezichtsherkenning zou gaan richten toen het een bedrijf overnam dat zich specialiseert in technologie voor visuele herkenning.

Lees meer over:
Tip de redactie