Apple opnieuw meest waardevolle merk ter wereld

AMSTERDAM - Apple is net als vorig jaar het meest waardevolle merk ter wereld.

Dat blijkt uit de jaarlijkse studie van onderzoeksbureau Millward Brown. De waarde van het merk steeg in het afgelopen jaar met 19 procent naar 183 miljard dollar, zo concluderen onderzoekers.

Facebook is de snelste klimmer in de top 100. De waarde van het merk steeg met 74 procent naar 33.2 miljard dollar. Facebook, dat vrijdag debuteerde op de beurs, eindigde daarmee in het onderzoek van Millward Brown op de 19e plek.

IBM groeide met 15 procent en nam daarmee de tweede plaats over van Google, dat door een waardeverlies van 3 procent een plek zakte.

McDonald's

Zeven van de top-10 merken zijn technologiebedrijven. McDonald’s en Coca-Cola behielden echter hun plek in de top, respectievelijk de vierde en zesde plaats. Marlboro steeg van de 8e naar de zevende plek, ondanks wereldwijde campagnes tegen roken.

Volgens Nick Cooper, directeur van het onderzoeksbureau, is het feit dat technologiebedrijven goed presteren in het onderzoek, bewijs van de centrale rol die technologie speelt in de hedendaagse maatschappij. ''Er is veel opwinding en nieuw nieuws. Dit is waar het gebeurt'', aldus Cooper tegenover persbureau Reuters.

Lees meer over:
Tip de redactie