
Vodafone biedt gratis bellen aan als compensatie storing
Dit maakt de telefoonaanbieder donderdag bekend. Alle klanten kunnen van 2 tot en met 5 mei de gehele dag gratis bellen en smsen.
Dit geldt voor zowel prepaid-klanten als abonnees en betreft nationale telefoongesprekken en sms-berichten naar zowel Vodafone-klanten als klanten op netwerken van andere telecomaanbieders. Klanten met een data-abonnement voor tablets krijgen 10 procent korting op het abonnement in de maand mei.
Vodafone kampte sinds vorige week woensdagochtend met een grote storing als gevolg van een brand in Rotterdam. Een netwerkcentrale raakte daardoor beschadigd.
De oorzaak van de brand blijft onduidelijk, maar de politie laat dinsdag weten dat ze niet uitgaat van een misdrijf.
Onvoldoende
De Consumentenbond vindt het gebaar dat Vodafone naar zijn klanten maakt onvoldoende. Dat zei een woordvoerster donderdag. Vodafone biedt al zijn klanten 4 dagen gratis bellen en sms'en als compensatie voor de storing van vorige week.
''Dit is in onze ogen niet voldoende'', aldus een woordvoerster van de Consumentenbond. ''Wij zijn al langer voorstander van een wettelijke regeling, zodat consumenten weten waar ze recht op hebben en ze dus niet afhankelijk zijn van een gebaar.''
Die kosten die klanten maakten omdat ze niet met Vodafone konden bellen krijgen ze nu niet vergoed, en dat kan volgens de Consumentenbond niet.
De wettelijke regeling moet volgens de woordvoerster daarom aan twee voorwaarden voldoen. Er moet sprake zijn van een onkostenvergoeding, zodat klanten gemaakte kosten altijd terugkrijgen. En ook moeten consumenten compensatie krijgen voor de dienst die is uitgevallen.