AMSTERDAM -  De Britse reclamewaakhond overweegt een onderzoek te starten naar Apple wegens misleidende reclame.

Dat meldt de Britse krant The Financial Times.

Bij advertenties voor de nieuwe iPad beweert Apple dat de tablet gebruik kan maken van 4G-netwerken. Dat kan echter alleen in de Verenigde Staten. Onder meer Britse, Duitse en Australische 4G-frequenties worden niet ondersteund.

Sinds de Britse Advertising Standards Authority (ASA) vorige week aankondigde dat klachten over de reclame bij het bureau ingediend kunnen worden zijn er 24 klachten binnengekomen.

Die klachten kunnen gebruikt worden om een onderzoek te starten naar Apple’s 4G-marketing.

Promotie

Telecomaanbieders in Groot-Brittannië zijn gestopt met het gebruik van Apple’s reclamemateriaal die de 4G-mogelijkheden van de nieuwe iPad aanprijzen.

Providers hebben van het Amerikaans bedrijf nieuw promotiemateriaal ontvangen waarin niet langer staat dat 4G ondersteund wordt. Nu wordt er verwezen naar "ultra-snelle wifi" en toegang tot "snelle data-netwerken."

Net als bij de Australische website heeft Apple onder druk van de regering de Britse website gewijzigd zodat er duidelijk vermeld staat wat de draadloze functies van de nieuwe iPad zijn.

Vorige week werd bekend dat Australische consumenten die zich misleid voelen omdat hun nieuwe iPad geen 4G ondersteunt hun geld terugkrijgen.