AMSTERDAM – 3d en internet op tv zijn bezig aan een opmars. In een op de vijf Nederlandse woonkamers prijkt inmiddels een televisie of blu-rayspeler met internetverbinding, en een op de twee verkochte tv’s is een 3d-toestel.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK Retail. Volgens de instelling, die bijhoudt wat er aan consumentenproducten wordt verkocht in Nederlandse winkels, zijn er in de afgelopen twee jaar 1,4 miljoen televisies en blu-rayspelers met internetfuncties verkocht.

In dezelfde periode gingen er 700.000 gadgets met 3d-mogelijkheden over de toonbank. Behalve 3d-tv’s, gaat het hierbij ook om mediaspelers, smartphones en camera’s met 3d-functionaliteit. Volgens GfK biedt de helft van alle verkochte tv’s in Nederland ondersteuning voor 3d.

Ook smartphones blijken een flinke opmars door te maken. In 2011 werden er in Nederland voor het eerst meer smartphones verkocht dan niet-smartphones: 60 procent van alle verkochte mobieltjes was een smartphone. GfK verwacht dat dat percentage in 2012 nog verder zal groeien.