AMSTERDAM – Blackberry rekent in de toekomst vooral op Europa. Eind 2012 moeten nieuwe toestellen in bijvoorbeeld Engeland en Nederland gaan zorgen voor een groei in het marktaandeel.

Dat stelt de kersverse CEO Thorsten Heins in een interview met Bloomberg.

Blackberry kampt al maanden met een teruglopend marktaandeel. De situatie in de Verenigde Staten en Europa is echter heel verschillend.

“In Europa, maar ook in Azië, het Midden-Oosten en Latijns Amerika, is Blackberry een sterk merk”, legt Heins uit. “Daar kunnen we op rekenen. Dat betekent echter niet dat we deze positie niet elke dag moet verdienen.”

Grote uitdaging

Heins erkent dat er een grote uitdaging ligt nu er voorlopig nog geen nieuwe toestellen uitkomen. Nieuwe Blackberry’s worden pas aan het eind van 2012 verwacht, deze zullen dan beschikken over het nieuwe besturingssysteem Blackberry 10.

De CEO van Research In Motion (RIM), het bedrijf achter Blackberry, ziet in dat concurrenten wel met nieuwe telefoons komen en dat dit zorgt voor een teruglopend marktaandeel. Zelfs in de landen waar Blackberry traditioneel sterk is.

Bijvoorbeeld in Engeland beginnen de resultaten terug te lopen, hoewel de markt succesvol blijft.

Nederland

Heins wijst ook op het succes in Nederland: “In Nederland hebben we gescoord met de introductie van Blackberry Messenger (pingen red.). In Duitsland en Frankrijk is dat echter niet het geval geweest.”

De nieuwe topman van het bedrijf hoopt tijdens Mobile World Congress meer enthousiasme te kweken voor de toekomstige toestellen en het nieuwe platform. Hij zal dit wel moeten doen terwijl concurrenten als Samsung, HTC en Nokia diverse nieuwe smartphones op de markt brengen.