AMSTERDAM – Helmcamerafabrikanten als GoPro hebben er een nieuwe concurrent bij. Het kersverse Amerikaanse bedrijf Pivothead stort zich op dezelfde markt voor sportieve camera’s, maar bouwt ze ditmaal niet in in sporthelmen, maar in zonnebrillen.

Het bedrijf trapte deze week af met de introductie van vier nieuwe brillen, de Aurora, Durango, Moab en Recon. Elk ziet er net even anders uit, maar de cameratechnologie is in alle vier brillen dezelfde.

De brillen zijn uitgerust met een onopvallend cameraoog tussen de brillenglazen. Deze camera’s beschikken over een 8-megapixelsensor en bieden keuze uit drie opnamestanden voor video: 1080p30 (1920 x 1080, 30 beelden per seconde), 720p60 (1280 x 720, 60 bps) en 720p30.

De camerabrillen zijn voorzien van 8GB flashgeheugen voor het opslaan van video- en foto-opnames, terwijl de ingebouwde accu goed is voor een uur aan opnametijd. Of Pivothead zijn brillen ook buiten de Verenigde Staten op de markt zal brengen, is nog niet bekend, maar het brillenkwartet is vanaf april verkrijgbaar in de VS voor 349 dollar per stuk.