
Acht op tien Nederlanders willen tablet in 2012
Dat blijk uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van Belcompany. In totaal werden 514 huishoudens ondervraagd.
81 procent gaf aan in 2012 interesse te hebben in de aanschaf van een tablet. Momenteel heeft zo’n 8 procent van de Nederlanders een tabletcomputer in het bezit. De markt kan volgend jaar in potentie dus enorm groeien.
De iPad van Apple is nu goed voor ruim 80 procent van de tabletmarkt. Dit kan volgens TNS Nipo echter behoorlijk gaan veranderen. 59 procent van de mensen die volgend jaar een tablet wil kopen, geeft namelijk de voorkeur aan een 'vertrouwd' besturingssysteem zoals Android of Windows.
Slechts 15 procent heeft een uitgesproken voorkeur voor iOS, waar de iPad op draait. De overige 26 procent geeft aan geen voorkeur te hebben.
Prijs
Ook de prijs is voor de Nederlandse consument erg belangrijk bij het kiezen. Gemiddeld wil een Nederlands huishouden niet meer dan 300 euro uitgeven aan een tablet. Daarmee vallen de modellen uit het hogere segment al snel af, waaronder de iPad en Galaxy Tab van Samsung.
Ook in de VS bleek de prijs van tablets erg belangrijk. Fabrikant HP gooide de mislukte tablet TouchPad in de uitverkoop vanaf 100 dollar. De tablets gingen toen als warme broodjes over de toonbank.
Spannend jaar
“2012 wordt een heel spannend jaar voor de tabletmarkt. Een groot gedeelte van de Nederlanders heeft nog geen tablet en de crisis weerhoudt ze niet om na te denken over de aanschaf van zo’n apparaat”, stelt Paul Vreeburg, algemeen directeur Belcompany.
“De keuzecriteria gaan verschuiven, de tablet wordt populair onder de massa en Apple krijgt nu ook van andere spelers dan Samsung echt concurrentie.”
Samsung is met de Galaxy Tab in Nederland de enige speler die substantieel marktaandeel heeft kunnen veroveren op de tabletmarkt. Zoals gezegd blijft Apple echter verreweg de grootste. Naar verwachting komt er in maart of april een nieuwe iPad aan.