AMSTERDAM – Android-mobieltjes gaan vaker stuk dan andere smartphones. Het repareren van deze toestellen zou een grote kostenpost vormen voor telecomaanbieders.

Dat stelt WDS, een servicecentrum dat voor diverse telecomaanbieders wereldwijd reparaties verricht aan mobiele telefoons. Volgens WDS zijn problemen met Android-smartphones in 14 procent van de gevallen te wijten aan hardwaredefecten.

Windows Phone op twee
Daarmee laten mobieltjes met Googles besturingssysteem die met andere besturingssystemen ‘achter’ zich, aldus WDS in een persbericht. Windows-mobieltjes komen met 11 procent op de tweede plaats, gevolgd door iPhones (7 procent). Bij BlackBerry's bleek 6 procent van de probleemgevallen te wijten aan hardwarefouten.

Het servicebedrijf kwam tot deze cijfers door 600 duizend verzoeken tot technische ondersteuning met elkaar te vergelijken. Deze verzoeken kwamen uit Europa, Noord-Amerika, Zuid-Afrika en Australië.

Goedkope hardware
WDS wijt het relatief grote aandeel van hardwaredefecten bij geplaagde Android-smartphones aan de grote veelzijdigheid van modellen en gebruikte hardware. Vooral het gebruik van goedkopere hardwareonderdelen zou een boosdoener zijn. Ook de verschillende aangepaste interfaces die Android-smartphonefabrikanten gebruiken, zouden hardwareproblemen veroorzaken.

Het servicebedrijf heeft berekend dat telecombedrijven jaarlijks twee miljard dollar kwijt zijn aan reparaties van Android-toestellen. Ook concludeert WDS dat mobiele aanbieders door de snelle groei van het aantal gebruikers van Android-toestellen, moeite hebben om hun klantenondersteuning op peil te houden.

WDS raadt deze bedrijven onder meer aan om toestellen goed te testen, alvorens ze aan te bieden, en om klanten beter voor te lichten over het gebruik van smartphones.