AMSTERDAM - De Consumentenbond wil dat er een wet komt die telecomaanbieders verplicht klanten te compenseren na grote storingen.

De bond pleit hiervoor naar aanleiding van de storing bij Blackberry deze week. Er moet volgens de organisatie eenzelfde regeling komen als die op de energiemarkt waar consumenten een compensatie krijgen als er een langdurige storing is.

“Zo'n wettelijke regeling schept duidelijkheid voor consumenten én providers en wij willen dat dit ook wordt ingevoerd voor de telecommunicatiemarkt”, zegt directeur Bart Combée in een persbericht.

“Op dit moment is de compensatie na een storing volstrekt willekeurig en krijgen consumenten soms wel en soms geen tegemoetkoming voor een gebrekkige dienstverlening. Dit doet geen recht aan de belangrijke rol die telecommunicatie inneemt in de samenleving.”

De Consumentenbond gaat op bij het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en de Tweede Kamer aandringen op een dergelijke wet.

Storing

Blackberrygebruikers konden afgelopen week gedurende drie dagen niet gebruik maken van de internetdiensten van de telefoon. De storing bij Research in Motion, fabrikant van de Blackberry’s, begon maandag en dinsdag in Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Zuid-Amerika.

Daarna breidden de problemen zich uit naar de Canada en de VS. De storing zorgde er onder meer voor dat gebruikers niet meer konden e-mailen, pingen en Whatsappen.

Providers

Donderdag lieten Nederlandse telecomaanbieders weten dat ze een gesprek met RIM willen over de mogelijkheden om klanten te compenseren voor de langdurige storing in het internetverkeer. De providers hebben zelf geen plannen om compensatie te bieden aan gedupeerde klanten.