AMSTERDAM - Nederlandse telecomproviders willen met Blackberryproducent Research in Motion (RIM) spreken over de mogelijkheden om klanten te compenseren voor de langdurige storing in het internetverkeer.

Dat bleek donderdag uit reacties van KPN, Vodafone en T-Mobile.

Een woordvoerster van KPN kon nog niet aangeven wat het telecombedrijf van RIM verlangt. ''Er wordt nu nog hard gewerkt om de storing op te lossen en het is de eerste keer dat zoiets gebeurt. Maar we gaan zeker met RIM om de tafel zitten om te kijken wat de mogelijkheden zijn.''

T-Mobile gaf aan dat het de gesprekken met RIM al heeft geopend, maar wilde geen details geven over de inhoud.

Sms-verkeer

De providers hebben geen plannen om zelf compensatie te bieden aan gedupeerde klanten. T-Mobile benadrukte hiertoe juridisch niet verplicht te zijn. KPN gaf aan dat elke compensatie die RIM eventueel aanbiedt, wordt doorgegeven aan de klanten.

De providers konden niet aangeven of het wegvallen van de internetmogelijkheden op de Blackberry in de afgelopen dagen heeft gezorgd voor een toename van het sms-verkeer.

Wereldwijd

Blackberry kampt sinds maandag met een storing. Dinsdagochtend waren de diensten even bereikbaar, maar 's middags ging het weer mis. De storing deed zich eerst voor in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Dinsdag breidden de problemen zich uit naar Argentinië, Brazilië, Chili en India. Sinds woensdagmiddag kampen ook de Verenigde Staten en Canada met een storing.