AMSTERDAM - Apple staat voor het eerst in de top 10 van de ranglijst Best Global Brands 2011.

Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek van het Brits adviesbureau Interbrand.

Het bedrijf steeg dit jaar op de ranglijst van nummer 17 naar nummer 8. Met 58 procent zag Apple zijn merknaam stijgen tot een waarde van 33,5 miljard dollar.

Ook andere technologie-merken doen het dit jaar goed. In de top 10 van 100 beste merken zijn zeven namen technologische merken. IT-bedrijf IBM scoort met een nummer 2-positie het hoogst, gevolgd door respectievelijk Microsoft en Google.

Stijgers

Naast Apple vallen Amazon.com (nummer 26), Google (nummer 4) en Samsung (nummer  17) onder de snelste stijgers op de lijst. Amazon.com wist zich onder meer door de verkoop van de Kiddle e-reader en andere e-books in een recordtijd op te werken tot een van 's werelds sterktste merken.

Coca-Cola staat voor het twaalfde jaar achtereen op nummer 1 van de top 100 met een waarde van 71,9 miljard dollar.