AMSTERDAM – De iPhone slaat nog niet echt aan in India. In het land met 602 miljoen mobiele gebruikers staan Blackberry, Samsung en Nokia ruim voor op Apple.

Dat schrijft Bloomberg maandag op basis van onderzoek van IDC.

In totaal werden er het afgelopen kwartaal net iets meer dan 62.000 iPhones verkocht in India, aldus IDC. Dat zijn er minder dan in Noorwegen, België of Israël. En dat terwijl India potentieel veel meer klanten heeft.

3G

Het probleem ligt volgens analisten van IDC in het feit dat in India hoofdzakelijk gebruikgemaakt wordt van 2G-netwerken. 3G is nog bijna nergens beschikbaar en de functionaliteiten van de iPhone zouden dus nog niet goed tot zijn recht komen.

Opvallend is dat consumenten in India wel andere smartphones kopen en het gebrek aan populariteit van de iPhone dus niet alleen aan de relatief hoge prijs van het toestel ligt.

Interessante markt

De ruim 62.000 verkochte iPhones geven Apple in India een marktaandeel van 2,6 procent terwijl Blackberry 15 procent van de markt in handen heeft. Samsung (21 procent) en Nokia (46 procent) staan daar nog boven.

Met een verwachte groei in de smartphonemarkt van 70 procent per jaar tot 2015 is India een erg aantrekkelijke markt net als bijvoorbeeld China.

Nieuwe iPhone

Dinsdag zal Apple een nieuwe iPhone aankondigen. Volgens hardnekkige geruchten zullen er zelfs twee toestellen getoond worden. Naast de iPhone 5 ook een iPhone 4s, een goedkoper updatemodel van de iPhone 4. Alleen om de prijs zou dat toestel erg geschikt zijn voor landen als India en China.

In westerse landen is Apple met de iPhone mateloos populair. Zo werden er in het tweede kwartaal van 2011 wereldwijd ruim 20 miljoen iPhones verkocht.