AMSTERDAM – LG Electronics, de nummer twee wat betreft de verkoop van tv’s wereldwijd, wil nog dit jaar het aandeel op de markt van 3D-televisies vervijfvoudigen en zo marktleider worden.

Dat stelt Lee Kwan Sup, topman bij LG, tegenover Bloomberg.

Lee legt uit dat het bedrijf de koppositie op de markt voor 3D-tv’s wil veroveren met de verspreiding van de speciale 3D-bril van LG die weinig weegt en geen batterijen heeft, vergelijkbaar met de brilletjes in de bioscoop.

Marktleider

Aan het begin van dit jaar had LG nog een marktaandeel van 4 procent wat betreft 3D-televisies. Dit moet voor het eind van het jaar verhoogd zijn naar 20 procent, waarmee de fabrikant direct marktleider zal zijn.

Samsung staat nu nog boven LG, net als op de algemene tv-markt. Deze markt zal in 2015 bestaan uit 200 miljoen televisies per jaar. 3D-televisies zullen volgens Lee goed zijn voor 10 procent, waar dat nu slechts 1 procent is.

“Als we een grote stap zetten in deze nieuwe ontwikkeling, kunnen we een trend zetten en zullen mensen ons zien als een innovatief bedrijf”, aldus Lee.

Samsung vs LG

De komst van 3D-televisie heeft gezorgd voor een splitsing op de markt, vooral tussen de nummer 1 en 2 van de wereld: Samsung en LG. Samsung kiest voor zogeheten actieve-sluiterbrillen waar LG gaat voor een hierboven omschreven passief model.

De bril van Samsung is zwaarder door de aanwezigheid van batterijen, maar zou betere kwaliteit moeten bieden. LG stelt echter dat de bril zowel zwaarder als van slechtere kwaliteit is. Onlangs kondigde Panasonic, Samsung, Sony en Xpand aan samen te werken aan een nieuwe standaard. LG werkt daar niet aan mee.