AMSTERDAM – Emporia Telecom, fabrikant van mobiele telefoons die eenvoudig in gebruik zijn, heeft woensdag de eerste mobiele telefoon met klepmechanisme (clam shell) op IFA 2011 geïntroduceerd.

De nieuwe emporiaCLICK is uitgerust met een camera en emporia’s intelligente noodoproepfunctie. Bovendien presenteert emporia enkele innovatieve ontwikkelingen waarbij gepersonaliseerde noodoproepdiensten een grote rol hebben. Daarnaast komt de fabrikant ook met de emporiaRL2 en de emporiaTALK.

De emporiaRL2 is een nieuw toestel waarbij de noodoproepknop volledig geïntegreerd is in het design van de telefoon. Met een druk op deze knop komt er een ingenieus systeem op gang: de telefoon laat een luid akoestisch alarmsignaal horen wat in de directe omgeving goed te horen is.

Op hetzelfde moment belt de telefoon vijf voorgeselecteerde nummers automatisch achter elkaar. Intelligente software zorgt ervoor dat de verbinding niet eindigt bij een antwoordapparaat of voicemailbox.

De emporiaTALKcomfort is de nieuwste telg in de emporia Telecom productlijn. Hij weegt slechts 22 gram. De belangrijkste functionaliteiten van de emporiaTALKcomfort zijn bellen, gebeld worden en sms'en. Daarom is de gesprekstijd verdubbeld (van 2 naar 4 uur) en is de standby tijd nu 400 uur.

Gepersonaliseerde noodoproep- en hulpdiensten

Emporia biedt vanaf nu additionele hulpdiensten aan die met een enkele druk op de knop te activeren zijn. Zo is er en 24-uurs noodnummer waarmee contact wordt gelegd met het callcenter van een hulpdienstcentrale. Het voordeel hiervan is dat er gegarandeerd altijd hulp kan worden geboden.

Met deze dienst wordt voorkomen dat er, in het geval van een calamiteit, niemand bereikt kan worden of dat mensen niet in staat zijn aan de hulpvraag tegemoet te komen. De persoonlijke hulpdienst is derhalve een verstandige aanvulling op iedere telefoon met een noodoproepknop en komt tegemoet aan de behoefte aan lichte vormen van hulp die niet direct bij het landelijke alarmnummer 112 thuishoren.

Bij afname van deze dienst is de gebruiker verzekert van telefonische ondersteuning door een gekwalificeerde (para)medische staf die waar nodig additionele hulp kan inroepen van de huisarts, ambulance of andere hulpdiensten.

MobilNotruf24 en Bavarian Red Cross zijn partner van emporia telecom voor dit project in Duitsland. MobilNotruf24 heeft een internationaal callcenter waar meerdere talen gesproken worden waardoor de dienst in heel West-Europa en delen van Oost-Europa aangeboden kan worden. De dienst wordt aangeboden met een starttarief van 10 euro per maand.