AMSTERDAM - Het is voor consumenten steeds gecompliceerder om een keuze te maken uit het grote aanbod abonnementen en bundels die telecomproviders bieden. Dat stelt de Consumentenbond.

Vorig jaar kwamen er bij de Consumentenbond ongeveer 7500 meldingen binnen over mobiele telefoons en abonnementen.

“Ze weten vaak niet waar ze met hun vragen en bezwaren terecht kunnen, bijvoorbeeld over rekeningen,” laat een woordvoerder weten tegen NU.nl.

Uit een een enquete die de Consumentenbond hield onder ruim duizend consumenten blijkt verder dat  78 procent niet weet wat bijvoorbeeld een downloadsnelheid van 200 kbps betekent.

Verantwoordelijk

Toch vindt 80 procent van de consumenten wel dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor de keuze van hun abonnement.

“Terwijl de grote providers op dit moment zo’n 250 verschillende abonnemten bieden. Met bijbehorende bundels zijn er ongeveer drieduizend verschillende mogelijkheden waaruit je kunt kiezen.”

Verkopers

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt bovendien dat ook veel verkopers in telecomwinkels niet altijd de juiste informatie paraat hebben. De bond stuurde mysterieshoppers naar drie verschillende filialen van de Belcompany, The Phone House, Telefoonkopen, Hi, KPN, Telfort, T-Mobile en Vodafone.

Bij elke keten werd in minstens één van de filialen onjuiste informatie gegeven. Onder meer vragen over houdbaarheid en verrekening van het beltegoed konden niet altijd goed beantwoord worden. Terwijl veel consumenten dat nu juist belangrijke informatie vinden.

De Consumentenbond is daarom een campagne gestart die mensen moet helpen bij het maken van een keuze. Op de speciale website worden bepaalde begrippen uitgelegd en kunnen mensen vragen stellen aan de providers.