
'Concurreren met iPad makkelijker in Europa'
Dat adviseert onderzoeksbureau Forrester Research na het ondervragen van 14.000 consumenten in onder meer Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland en Groot-Brittannië. Ook werden vragen gesteld bij providers, verkooppunten en analisten.
Uit het onderzoek komt naar voren dat er in Europa een grotere kans is om een substantieel deel van de tabletmarkt te veroveren dan in de Verenigde Staten (VS).
Prijzen
Forrester adviseert de concurrenten nog eens goed naar de prijs te kijken. De iPad is al anderhalf jaar verkrijgbaar en zowel het eerste als tweede model zijn te koop vanaf 479 euro. Veel concurrenten zitten daar boven of hebben een vergelijkbare prijs.
Volgens het onderzoeksbureau komen er binnenkort ook goedkope tablets vanuit China en Taiwan en zouden fabrikanten er goed aan doen om tussen de iPad en de budgettablets in te gaan zitten.
Europa
Op de Europese markt zou een grotere kans bestaan succesvol te zijn omdat Apple daar minder goed vertegenwoordig is. In Europa zijn 52 Apple Stores aanwezig, in de Verenigde Staten 238.
Forrester verwacht dat Apple goed is voor 80 procent van de tabletverkoop in de VS dit jaar. In Europa zou dit percentage uitkomen op 70 procent. De helft van het wereldwijd verkochte aantal tablets wordt verkocht in de VS, aldus Forrester. 30 procent zal verkocht worden in Europa, 15 procent in Azië en 5 procent in Latijns Amerika.
In Europa zijn tablets te koop van Acer, Archos, Asus, HP, Motorola, Research In Motion, Samsung en Toshiba. Binnenkort zal ook Dell een tablet lanceren.